De Gigafactory van Tesla in Grunheide nabij Berlijn maakt school. Ook BMW plant een gloednieuwe fabriek en investeert 1 miljard euro in een productiesite in het Hongaarse Debrecen, op 900 kilometer van thuisbasis München. De keuze voor Hongarij zou ingegeven zijn door enerzijds de adminstratief eenvoudige manier van werken en anderzijds door de goedkopere werkkrachten. De fabriek wordt gebouwd voor de Neue Klasse en wil 150.000 voertuigen per jaar gaan produceren. De werken hadden in 2020 van start moeten gaan, maar de gevolgen van de coronapandemie hebben die datum richting 2024 geduwd.
>> Lees ook - BMW i Vision Circular introduceert Neue Klasse - IAA München 2021
Met Neue Klasse verwijst BMW naar een modulaire basis die gebruikt zal worden als opvolger voor de CLAR-architectuur die vandaag gebruikt wordt voor de meeste BMW-modellen. De toekomstige BMW 3 Reeks zou het eerste model van die Neue Klasse moeten worden. Die wordt verwacht in 2025 en zou naast een plug-inhybride ook 100% elektrische varianten krijgen. Die hybride motorisaties zouden gebruik maken van een dwars voorin gemonteerde drie- of viercilinder, wat meteen zou betekenen dat de legendarische zes-in-lijn definitief uit het gamma verdwijnt. Ook voor dieselmotoren is het einde nabij.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!