Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Dankt BYD zijn opmars aan overheidsgeld?

Geschreven door Frédéric Kevers op 12-04-2024

Volgens een Duits onderzoek wel. Liefst 3 miljard zou BYD van de Chinese overheid hebben gekregen, geld bedoeld om de expansie van het merk te ondersteunen.

Na een onderzoek besteld door de Europese Commissie heeft een nieuwe enquête van het Kiel Institute for the World Economy (Duitsland) wederom bevestigd dat China zijn nationale fabrikanten weldegelijk financiële steun heeft gegeven die oneerlijk - of zelfs illegaal? - zou zijn. Bedoeling van dat geld was om de export van Chinese auto's tegen zeer concurrentiële prijzen op de Europese markten aan te kunnen bieden. BYD - de grootste uitdager van Tesla wat betreft dominantie bij de EV's - zou daarbij sinds 2020 meer dan 3,4 miljard euro aan overheidssubsidies hebben opgestreken.

Illegale steun?

Dat bedrijven profiteren van overheidssubsidies is op zich niets nieuws. Ook de Europese autobouwers hebben al veelvuldig mogen graaien in de financiële snoeppot van de EU. Er is an sich ook niets mis met het willen ondersteunen en stimuleren van onderzoek en technologische vooruitgang, op het eind van de rit worden we er immers allemaal beter van. Maar, de overheidsondersteuning moet proportioneel zijn. En daar knelt duidelijk het schoentje.

Volgens hetzelfde Duitse onderzoek liggen de Chinese subsidies 3 tot 4 keer hoger dan die uitgegeven door de Europese landen (met Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk op kop). Een grootorde die weldegelijk de vrije marktmechanismen kan verstoren. Of het ook illegaal is, zoals sommigen opperen? Dat is aan de Europese Commissie om uit te maken. En er zo nodig maatregelen aan te koppelen.

De dobbelstenen zijn geworpen

Al zou het fout zijn de opmars van de Chinese auto-industrie, zeker wat betreft elektrische auto's, louter te wijten aan de gulle staatsgiften. Door sinds de millenniumwende massaal te investeren in de verwerving, exploitatie en ontwikkeling van grondstoffen voor batterijen en elektronische chips, zijn Chinese bedrijven erin geslaagd een virtueel monopolie te vestigen op een markt die van cruciaal belang is geworden. 

Het resultaat? Chinese fabrikanten lopen niet alleen voorop als het gaat om de technologische en industriële ontwikkeling van elektrische auto's, ze bepalen ook de prijzen in de waardeketen voor batterijen, het duurste onderdeel van een elektrische auto. Het gebrek aan een vooruitziende blik en langetermijnvisie, evenals het superioriteitscomplex van sommige Europese autofabrikanten en politieke besluitvormers, hebben die kloof daarbij alleen maar verder uitgediept.

 

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten