Hoewel BYD zich kan beroepen op het feit dat het 's werelds grootste fabrikant is van 'geëlektrificeerde' auto's - EV's en plug-in hybride's - kan zijn Europese verkoop niet tippen aan die van zijn belangrijkste concurrenten (Tesla op kop). Om dit te verhelpen, gaat BYD zijn modellen voor onze markt nu ook gewoon hier produceren, en dan meer specifiek in Hongarije.
200.000 auto's per jaar
BYD streeft ernaar om 200.000 auto's per jaar te produceren in zijn Hongaarse fabriek in Szeged, Zuid-Hongarije. De Chinese fabrikant is ambitieus en mikt op maar liefst 5% van de registraties in Europa op de middellange termijn en zelfs 10% van de markt in Duitsland. BYD is momenteel goed voor slechts 0,1% van de Duitse markt, met 3.438 verkochte auto's in de eerste elf maanden van 2023 (KBA-gegevens).
Hongarije, het beloofde land
Heel verrassend is de keuze voor Hongarije trouwens niet. Het land is immers een populaire bestemming voor autofabrikanten. Naast BYD zijn ook Audi, Mercedes, BMW en Suzuki er al neergestreken (of zullen dat binnenkort doen).
Hongarije maakt bovendien deel uit van de Europese Unie, waardoor BYD auto's in Europa kan verkopen zonder te worden onderworpen aan de "anti-Chinese auto" maatregelen die in bijvoorbeeld Frankrijk zijn ingevoerd. Al zal de ervaring die de Chinezen ondertussen hebben opgedaan met de Komarom-fabriek in Hongarije - een submerk van BYD dat zich heeft toegelegd op elektrische bussen - allicht de grootste doorslag hebben gegeven.
BYD heeft nog niet aangekondigd welke modellen in Europa zullen worden geproduceerd. Op dit moment blijft de BYD Atto 3 het topmodel van het merk, maar die zou op korte termijn de loef afgestoken kunnen worden door de BYD Dolphin, een compacte middenklasser die komt met nog aantrekkelijkere prijzen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!