Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / BYD gaat auto's produceren in Hongarije

Geschreven door Frédéric Kevers op 02-01-2024

Om zijn expansiestrategie in Europa te ondersteunen, gaat BYD een fabriek op poten zetten in Hongarije waar het zijn elektrische en plug-in hybride modellen voor de Europese markt wil produceren.

Hoewel BYD zich kan beroepen op het feit dat het 's werelds grootste fabrikant is van 'geëlektrificeerde' auto's - EV's en plug-in hybride's - kan zijn Europese verkoop niet tippen aan die van zijn belangrijkste concurrenten (Tesla op kop). Om dit te verhelpen, gaat BYD zijn modellen voor onze markt nu ook gewoon hier produceren, en dan meer specifiek in Hongarije.

200.000 auto's per jaar

BYD streeft ernaar om 200.000 auto's per jaar te produceren in zijn Hongaarse fabriek in Szeged, Zuid-Hongarije. De Chinese fabrikant is ambitieus en mikt op maar liefst 5% van de registraties in Europa op de middellange termijn en zelfs 10% van de markt in Duitsland. BYD is momenteel goed voor slechts 0,1% van de Duitse markt, met 3.438 verkochte auto's in de eerste elf maanden van 2023 (KBA-gegevens).

Hongarije, het beloofde land

Heel verrassend is de keuze voor Hongarije trouwens niet. Het land is immers een populaire bestemming voor autofabrikanten. Naast BYD zijn ook Audi, Mercedes, BMW en Suzuki er al neergestreken (of zullen dat binnenkort doen).

Hongarije maakt bovendien deel uit van de Europese Unie, waardoor BYD auto's in Europa kan verkopen zonder te worden onderworpen aan de "anti-Chinese auto" maatregelen die in bijvoorbeeld Frankrijk zijn ingevoerd. Al zal de ervaring die de Chinezen ondertussen hebben opgedaan met de Komarom-fabriek in Hongarije - een submerk van BYD dat zich heeft toegelegd op elektrische bussen - allicht de grootste doorslag hebben gegeven.

BYD heeft nog niet aangekondigd welke modellen in Europa zullen worden geproduceerd. Op dit moment blijft de BYD Atto 3 het topmodel van het merk, maar die zou op korte termijn de loef afgestoken kunnen worden door de BYD Dolphin, een compacte middenklasser die komt met nog aantrekkelijkere prijzen.

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten