De samenwerking tussen BMW en CATL is niet nieuw, want de Chinese producent levert al decennialang batterijen aan de Duitse autoconstructeur. Maar die samenwerking belooft wel hechter te worden met de levering van cilinderische accucellen (in de plaats van de prismacellen die vandaag gebruikt worden) vanaf 2025. Die technologie compenseert de stijgende grondstofprijzen (lithium, nikkel, ...), want accu's met cilinderische cellen zouden tot 30% goedkoper zijn dan het batterijtype dat vandaag dominant is (omdat elke cel tot 500% meer energie bevat, wat de constructie van de batterij vereenvoudigt). En aangezien die cellen ongeveer 80% van de totale kostprijs van een accupakket vertegenwoordigen...
LEES OOK BMW kondigt Neue Klasse aan, dit wordt het eerste model op het nieuwe EV-platform
Die nieuwe CATL-batterijen gaat BMW gebruiken voor de elektrische wagen die bouwen op de zogeheten 'Neue Klasse'-architectuur van de Beierse wagenbouwer, waarvan de eerste modellen in de loop van 2025 op de markt zouden komen. Voor de productie wendt de Chinese batterijbouwer zich wellicht naar de Verenigde Staten, waar een volledig nieuwe accufabriek uit de grond gestampt zou worden.
Bron: Reuters
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!