De C4 Cactus werd in het voorjaar van 2014 voorgesteld op het salon van Genève, een half jaar nadat Citroën het publiek warm maakte met de conceptcar Cactus, een compacte cross-over die vooral licht en zuinig was. Het productiemodel wist ook een pluimgewicht van 965 kilo te halen. Het opvallendste waren wel de Airbumps langs de flanken, kleine luchtkussentjes die de auto moesten beschermen tegen deukjes en krassen, bijvoorbeeld wanneer een onverlaat het waagt zijn of haar deur tegen jouw auto te openen. Binnenin kreeg je het sofagevoel door de brede zetels en een luchtig interieur, desgewenst met een groot panoramisch dak.
Anonimisering
Die Airbumps verdwenen alweer bijna bij de facelift, enkel een smalle strook langs de onderkant van de deuren bleef nog over, in navolging van die van de C3. Ook de dakrails en wat zwart plastic verdween van het koetswerk, waardoor de facelift minder cross-over werd en meer anoniem door het leven ging. De prijs schoot echter omhoog, terwijl de verkopen net omlaag gingen. Citroën besloot dan ook om geen rechtstreekse opvolger op de markt te brengen, maar om zowel de oude C4 als de C4 Cactus op te volgen met de nieuwe C4, die minstens even excentriek is getekend als de Cactus. Maar zijn lage gewicht en clevere details ontbreken in de nieuwe generatie, jammer genoeg...
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!