Als alternatieve brandstof wist aardgas nooit echt door te breken en nu lijkt het verhaaltje helemaal geschreven. Bij monde van ontwikkelingsdirecteur Frank Welsch heeft Volkswagen aangekondigd dat de ontwikkeling van CNG-wagens gestaakt wordt. Het sop zou de kool niet langer waard zijn, omdat de verkoopscijfers te laag zijn en omdat er geen indicaties zijn dat die nog zullen aanzwengelen. De budgetten die VW investeert in aardgasauto's kunnen beter geïnvesteerd worden in elektrische wagens, stelt Welsch.
Opgelet: de CNG-modellen van Audi, Seat, Skoda en Volkswagen zullen niet van de markt verdwijnen, want de verkoop loopt gewoon door. Maar de ontwikkeling van die TGI-motoren wordt wel gestaakt. Hoe dan ook is deze aankondiging een serieuze streep door de rekening van de coalitie die CNG in de markt probeert te zetten als alternatief voor benzine en diesel. Want naast Fiat was Volkswagen de enige autogroep die sterk inzette op aardgas. In Europa is deze brandstof altijd een marginaal verschijnsel gebleven, maar in Zuid-Amerika is aardgas wel populair.
Nu goed, Volkswagen gaf eerder aan dat het de ontwikkeling van alle verbrandingsmotoren zou stopzetten in 2026. Dus zo onlogisch is de beslissing om de CNG-strategie te laten verlaten niet. Aardgas is altijd bedoeld als transitiebrandstof richting de volledige elektrificatie in 2040, een rol die het maar ten dele wist te vervullen.
Bron: Handelsblatt
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!