De meest verkochte compacte SUV's in Europa in 2015 waren, op basis van de cijfers van het statistiekbureau JATO Dynamics, de Audi Q3 (82.040 exemplaren), de Mercedes GLA (64.472) en de Range Rover Evoque (51.566). Nochtans deed het segment het vorig jaar niet zo goed volgens Autonews, want het tekende een daling van 5 procent op (tot 238.880 exemplaren). Die daling is voornamelijk gelinkt aan het feit dat een aantal bestsellers fin de carrière waren, zoals de vorige generatie van de BMW X1 (die een daling van 35 procent moest verwerken) en de Land Rover Freelander (in vrije val, met een verlies van 98 procent).
Beterschap
Allicht gaat het maar om een tijdelijk dipje, want analisten gaan ervan uit dat het premiumsegment een mooie toekomst in het vooruitzicht heeft. Sommigen voorspellen voor 2020 zelfs een verdubbeling van zijn aandeel op de markt van de cross-overs. Die stijging zou in eerste instantie gegenereerd worden door nieuwe generaties van bestaande modellen, zoals de BMW X1, of door vervangers zoals de Land Rover Discovery Sport. Vervolgens komen er ook nieuwe spelers bij zoals Volvo met zijn XC40 en in een nabije toekomst Jaguar met zijn E-Pace. Tot slot zullen nog enkele Duitse merken hun aanwezigheid versterken. Zo staat de Audi Q2 al op stapel, waarop BMW zou antwoorden met de X2.
Outsiders
Ook al hecht het cliënteel van een luxevoertuig belang aan het logo op het radiatorrooster en de sleutelhanger, toch willen ander constructeurs hun deel van de koek. Zo bereidt Ford een luxeversie van de Kuga voor – onder zijn Vignale-logo – en koestert Nissan gelijkaardige plannen met zijn Qashqai. Daarnaast kunnen we ook nog de DS 4 Crossback en de Lexus NX toevoegen aan de lijst van concurrenten. Kortom, de auto-industrie aast op dit segment.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!