Veel constructeurs die in Europa auto's produceren, zijn afhankelijk van onderdelen die uit Oekraïne moeten komen. Die situatie wordt uiteraard beïnvloed door het conflict aldaar en zou kunnen leiden tot een daling van de totale Europese productie met 15% in de eerste helft van 2022, of ongeveer 700.000 voertuigen.
Volgens Colin Langan, automobielanalist bij onderzoeksbureau Wells Fargo, zou vooral het tekort aan kabelbomen die normaal in Oekraïne worden geproduceerd, gevolgen hebben voor de Europese autofabrieken. Enkele grote concerns zoals Volkswagen en BMW hebben hun productie in Duitsland al verminderd wegens het gebrek aan aanvoer uit Oekraïne. Ook Mercedes-Benz is getroffen, in Duitsland en Hongarije. Volgens de analist kan deze vertraging echter nog in de tweede helft van het jaar worden opgevangen, op voorwaarde dat het conflict in Oekraïne niet aansleept. Dat valt echter nog te bezien, aangezien sommige leveranciers, waaronder het Duitse bedrijf Leoni, dat twee fabrieken heeft en 7.000 mensen tewerkstelt, al hebben aangekondigd dat zij het reeds geleden verlies niet zullen kunnen compenseren vóór volgend jaar.
Met 17 kabelboomfabrieken is Oekraïne een belangrijke speler in de sector, hetgeen wordt verklaard door het feit dat het land qua productiekosten op de derde plaats staat, na Roemenië en Marokko. De automobielindustrie wordt dus – althans in Europa – geconfronteerd met twee grote tekorten, namelijk dat aan kabelbomen en dat aan halfgeleiders, die allebei essentieel zijn voor moderne auto's.
Bron: Automotive News Europe
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!