De overeenkomst zal zowel betrekking hebben op bedrijfsvoertuigen als op zeer kleine auto's, de zogeheten Kei cars. Toyota zal de leider blijven van de gemeenschappelijke onderneming Commercial Japan Partnership Technologies Corporation, met 60% van de aandelen en 10% voor elk van de vier andere betrokken merken.
Belangrijke auto's, een belangrijke markt
Door Suzuki en Daihatsu op te nemen in die gemeenschappelijke onderneming, krijgt Toyota de steun van twee merken die gespecialiseerd zijn in het ontwerpen van 'minivoertuigen', zowel voor particulieren en bedrijven. Een bijzonder belangrijk segment in Japan waar dit modelformaat bijna 40% van de markt vertegenwoordigt met ongeveer 31 miljoen van de 78 miljoen in Japan geregistreerde voertuigen.
Met de opkomst van elektrische en autonome mobiliteit, vooral in stadscentra en voorsteden, is het profiteren van de ervaring van deze twee nieuwe partners een aanzienlijke troef voor Toyota. Dat zou hiervan kunnen profiteren om dit type auto op andere markten - waaronder Europa - te ontwikkelen. Dit geldt met name voor de "last mile"-bezorging, die zich naar verwachting sterk zal ontwikkelen en zeer gunstig is voor intelligente, autonome, emissievrije en zeer compacte voertuigen.
Rationalisatie en dienstverlening
Bovendien zal deze alliantie voordelig zijn voor alle belanghebbenden omdat zij een rationalisering en een betere beheersing van de ontwikkelings- en productiekosten mogelijk zal maken. Dit is met name van belang voor de kleinere fabrikanten in het partnership die de kosten van de ontwikkeling van elektrische voertuigen of autonome rijtechnologie niet alleen kunnen opbrengen.
Bovendien zal de bredere gegevensverzameling, mogelijk gemaakt door de data-uitwisseling tussen die verschillende mini-voertuigen, de logistieke efficiëntie verbeteren en de ontwikkeling van nieuwe oplossingen versnellen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!