Jaguar, dat al enkele jaren met commerciële problemen en betrouwbaarheidsproblemen kampt, is hard getroffen door de negatieve gevolgen van de coronapandemie, die tot een daling van de verkoop heeft geleid. Zo werden in 2021 wereldwijd slechts 86.720 Jaguars verkocht, een daling van bijna 16% ten opzichte van 2020. De situatie is dus alarmerend. Wanhopige tijden vragen om wanhopige maatregelen. Jaguar heeft daarom een herstelplan opgesteld dat in 2025 van start zal gaan en rond twee hoofdpijlers zal draaien: elektrificatie en luxe. Vanaf 2025 zal het volledige gamma van het Britse merk namelijk uitsluitend elektrisch zijn en flink hoger gepositioneerd worden om te kunnen concurreren met prestigemerken als Aston-Martin en Bentley. Een kolossale maar onvermijdelijke dubbele uitdaging voor Jaguar? Om dit te bereiken zal de partner van Land Rover binnen JLR zijn offensief van de laatste kans lanceren met een trio van SUV's. Tenminste, dat is de info die onze doorgaans goed geïnformeerde collega's van Autocar hebben verkregen.
LEES OOK – Jaguar: pas nieuwe modellen in 2025
Volledig nieuw gamma
Het nieuwe elektrische tijdperk van Jaguar zal dus steunen op een volledig nieuw gamma. Geen van de huidige modellen zal worden vernieuwd. De eerste nieuwe Jaguars zouden SUV's zijn. Logisch als je bedenkt dat de andere spelers in het topsegment die weg al hebben ingeslagen (Aston Martin, Bentley, Lamborghini, Rolls-Royce) of op het punt staan dit te doen (Ferrari). Verrassender is echter dat het formaat van de drie SUV's redelijker zou moeten zijn dan de modellen van die genoemde constructeurs. Uit de verzamelde informatie blijkt namelijk dat Jaguar een middelgrote SUV (formaat BMW X3) in 3- en 5-deursvariant zal aanbieden, en een andere in "normaal" formaat (BMW X5), met een prijs vanaf ongeveer 80.000 Britse pond (ongeveer 93.000 euro).
Deze drie modellen zouden gebruikmaken van een specifiek platform, Panthera genaamd, dat Jaguar heeft ontwikkeld met zijn partners Magna (voor de aandrijflijn) en Nvidia (voor de elektronische architectuur en systemen met betrekking tot connectiviteit en autonoom rijden). De rest van het gamma is nog niet vastgesteld. Het doel van Jaguar is waarschijnlijk om zijn financiële gezondheid te herstellen en zijn legitimiteit in het luxesegment op te bouwen. En om een rechtstreekse confrontatie met de koningen van het genre te vermijden, zou Jaguar besloten hebben om te investeren in segmenten waar Bentley en consoorten nog niet aanwezig zijn, door SUV's voor te stellen die compacter zijn van formaat, maar een meer upmarket inhoud bieden dan het huidige aanbod van de Duitse premiumconcurrenten.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!