Volkswagen wordt geconfronteerd met een daling van de verkoop van zijn voertuigen. Volgens de vakbondsafgevaardigden van de groep is deze beweging een rechtstreeks gevolg van zowel de NOx-fraude als van het gesjoemel met de CO2-uitstoot, die allebei rechtstreekse gerelateerd zijn aan het verbruik.
De CO2-crisis
De voorzitter van het ondernemingscomité, Bernd Osterloh, verklaarde aan de pers dat “de mensen voorzichtig blijven in hun aankopen” en dat de “CO2-crisis ertoe heeft geleid dat consumenten hun vertrouwen zijn kwijtgeraakt in VW-producten”. Feit is dat de consumenten niet meer weten welk model ze moeten kiezen, want Volkswagen zei eerst dat het CO2-gesjoemel enkel de dieselmotoren betrof, maar kondigde later aan dat er ook heel wat benzinemotoren bij betrokken zijn.
3,5 procent
De wereldwijde verkoop van Volkswagen is in oktober met 3,5 procent gedaald, terwijl ze over dezelfde periode paradoxaal genoeg met 0,5 procent gestegen is in Duitsland. Volkswagen verwerpt de analyse van de vakbonden in ieder geval en weigert dus om deze daling van de verkoop toe te schrijven aan de CO2-crisis. Bernd Osterloh, die ook zetelt in de beruchte raad van toezicht, verklaarde ook dat de tewerkstelling bedreigd zou kunnen worden door deze daling.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!