Bekijk ook het volledige Volkswagen-dossier
Het zondagsblad Bild am Sonntag onthulde, zonder evenwel zijn bronnen te vermelden, dat de directie van Volkswagen er een jaar geleden al van op de hoogte was dat bepaalde auto’s van de groep qua uitstoot veel minder goed scoorden dan aangekondigd. Deze aankondiging betreft uiteraard de voertuigen die betrokken zijn bij de fraude met de CO2-uitstoot en waarvan het opgegeven verbruik 10 tot 15 procent lager is dan in werkelijkheid.
Eerder
In het artikel betwist Bild am Sonntag openlijk de verklaringen van Volkswagen waarin beweerd wordt dat de CO2-fraude pas ontdekt werd na het diepgaande onderzoek naar de software dieselmotoren waarmee gesjoemeld werd om de milieutesten te omzeilen. Volgens de krant zou Martin Winterkorn in de lente trouwens zelf besloten hebben om een model uit de verkoop te halen, namelijk de Polo TDI BlueMotion, omdat de verschillen tussen het aangekondigde en het reële verbruik te groot waren. Bronnen uit de onmiddellijke omgeving van Winterkorn zouden deze feiten aan de krant gemeld hebben.
18 procent meer
Natuurlijk zou Volkswagen nooit contact hebben opgenomen met de eigenaars van een Polo BlueMotion om hen op de hoogte te brengen van het verbruiksverschil van 18 procent. Volkswagen heeft de informatie van de Duitse krant niet bevestigd en de woordvoerder blijft bij het officiële standpunt van de groep, waarin de beperkte vraag naar de Polo BlueMotion aangevoerd wordt om de stopzetting van de verkoop te rechtvaardigen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!