De Duitse minister van Transport, Alexander Dobrindt, stak zijn ergernis gisteren niet onder stoelen of banken. Naar aanleiding van de nieuwe onthullingen van Volkswagen met betrekking tot de CO2-uitstoot die 10 tot 15 procent hoger zou liggen dan de cijfers die vermeld worden in de officiële documenten, verklaarde hij dat alle modellen van Audi, VW, Skoda en Seat met benzine- en dieselmotoren opnieuw afzonderlijk getest zullen worden om de uitstoot van CO2 en van vervuilende stoffen te bepalen, en dit terwijl de regering in eerste instantie enkel van plan was om de uitstoot van stikstofoxide te testen.
800.000 voertuigen
Deze aankondiging door de Duitse regering komt er naar aanleiding van een communiqué van Volkswagen dat dinsdag gepubliceerd werd en dat verschillende onregelmatigheden onthulde met betrekking tot de uitstoot van CO2 bij 800.000 auto’s, voornamelijk in Europa. Dit betekent dus dat de eigenaars nog maar eens bedrogen werden en dat ze dit nu uit eigen zak betalen, want hun voertuig verbruikt meer dan aangekondigd – ten opzichte van de norm welteverstaan, maar dus ook in reële rijomstandigheden. De Duitse minister verklaarde dat 200.000 van deze voertuigen in Duitsland rijden en hij voegde eraan toe dat hij van Volkswagen bijkomende onbetaalde belastingen zou eisen op de CO2-uitstoot. Er werd echter nog geen schatting gecommuniceerd.
Nieuwe dimensie
Deze onthullingen geven het Volkswagen-schandaal uiteraard een heel nieuwe dimensie, die deze keer geen betrekking heeft op de luchtkwaliteit die we inademen, maar wel op de klimaatopwarming, want het gaat hier om CO2. Het spreekt voor zich dat de Europese autoriteiten, die tot hiertoe vrij discreet gebleven zijn over de zaak Volkswagen, een en ander op een heel andere manier gaan benaderen, want deze fraude raakt wel aan de nationale portefeuille, die premies toekende voor voertuigen met een lage CO2-uitstoot. Door deze nieuwe dimensie ziet het er allemaal nog somberder uit voor Volkswagen. De investeerders hebben de constructeur gisteren al afgestraft op de beurs en het lijkt er niet op dat de geloofwaardigheid van de groep snel weer zal toenemen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!