Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / De zaak VW: het CO2-schandaal dooft langzaam uit

Geschreven door David Leclercq op 09-12-2015

En wat als het tweede schandaal van Volkswagen – met betrekking tot de CO2-uitstoot –maar een storm in een glas water was? We kunnen ons die vraag wel stellen, want uiteindelijk zou het gaan om slechts 36.000 voertuigen en niet om 800.000, zoals eerst werd gezegd.

Zou de zaak Volkswagen uiteindelijk gewoon heel wat ophef veroorzaakt hebben voor niets? Die vraag dringt zich op met betrekking tot het CO2-luik van het schandaal, waarin een veronderstelde fraude met de CO2-uitstoot van 800.000 voertuigen aan de kaak werd gesteld. Het ging om fraude waarmee VW zich beter kon positioneren ten opzichte van de concurrentie en die klanten de mogelijkheid boden om “CO2-premies” in de wacht te slepen in landen waar die van kracht waren. Vandaag vernemen we immers dat de onderzoeken helemaal geen grootschalige fraude aan het licht hebben gebracht.

Conforme modellen

Uit intern onderzoek en honderden tests is gebleken dat de meeste van de verdachte voertuigen volledig conform zijn met de oorspronkelijk vermelde CO2-waarden. Ze kunnen dus zonder beperking of voorbehoud verkocht worden. Uiteindelijk leverde een intern onderzoek bij Volkswagen slechts 9 niet-conforme varianten van Volkswagen-modellen op. Er zullen voor Kerstmis nog nieuwe tests uitgevoerd, maar als deze de eerste proeven bevestigen, dan zal het CO2-schandaal weldegelijk op een sisser aflopen …

Slechts 36.000 voertuigen

De tests werden uitgevoerd in samenwerking met de Duitse federale regering en de bevoegde autoriteit ter zake, het ministerie van transport (KBA). Uit de proeven is een verbruiksverschil van 0,1 à 0,2 l/100 km gebleken ten opzichte van de NEDC-norm voor een totaal van 36.000 voertuigen. Dat cijfer ligt echt veraf van de 800.000 voertuigen waarover men het oorspronkelijk had. De dochtermerken van de groep, Audi, Skoda en Seat, hebben ook een akkoord bereikt over een gelijkaardige detectieprocedure. Maar we weten nu wel dat de voertuigen niet aangepast moeten worden.
 
Dit zijn de 9 modellen die effectief getroffen zijn:

Polo

1.0l TSI BlueMotion 70kW EU6

Seven-speed (DSG)

Scirocco

2.0l TDI BMT 135kW EU6

Six-speed manual gearbox

Jetta

1.2l TSI BMT 77kW EU6

Six-speed manual gearbox

Jetta

2.0l TDI BMT 81kW EU6

Five-speed manual gearbox

Golf Convertible

2.0l TDI BMT 81kW EU6

Five-speed manual gearbox

Golf

2.0l TDI BMT 110kW EU6

Six-speed manual gearbox

Passat Alltrack

2.0l TSI 4MOTION BMT 162kW EU6

Seven-speed (DSG)

Passat Variant

2.0l TDI SCR 4MOTION BMT 176kW EU6

Seven-speed (DSG)

Passat Variant

1.4l TSI ACT BMT 110kW EU6

Six-speed manual gearbox

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten