Matthias Müller, de CEO van Volkswagen, heeft vandaag dus van zich laten horen naar aanleiding van het verlies dat de groep laatste weken heeft geleden als gevolg van het schandaal omtrent de sjoemelsoftware. De man heeft bevestigd dat de update van de betrokken voertuigen zijn prioriteit blijft en dat “de klanten prioriteit nummer één blijven van de 600.000 werknemers van de groep”.
Leren uit de fouten
“We zullen de waarheid moeten achterhalen en er de nodige lessen uit moeten trekken”, zo voegde Müller er nog aan toe, en hij verduidelijkte dat de verantwoordelijken de gevolgen van hun daden zullen moeten dragen. Het onderzoek loopt verder, maar daarnaast gaf Müller meer details over zijn prioriteiten om de Volkswagen-groep uit deze put te halen. Hij specificeerde dat Volkswagen zal moeten kiezen voor een andere werkingsstructuur met een minder gecentraliseerde beslissingsbevoegdheid. En hij verklaarde dat “de sleutel om uit deze impasse te geraken schuilt in de decentralisatie van de directie.” Dat betekent dat elke regionale entiteit meer handelingsvrijheid zal krijgen.
Meer rentabiliteit
Een van de andere prioriteiten van Müller is duidelijk de rentabiliteit van de groep, die verre van voorbeeldig is. In dat verband heeft hij gezegd dat Volkswagen “zijn portefeuille van meer dan 300 modellen in detail zou bestuderen en zou bepalen in welke mate elk model bijdraagt tot de inkomsten". De jacht op verspilling is dus geopend. Müller heeft zich ook uitgelaten over de kritiek op de trage reactie binnen de groep en verduidelijkte dat “er nood is aan een cultuur van openheid en samenwerking”.
Nieuwe strategie
Nadat hij een voormalig topman van bij Opel heeft weggekaapt – die verantwoordelijk was voor de strategie van het merk, en dan in het bijzonder voor het plan voor 2022 –kondigde Müller aan dat Volkswagen nu een nieuw strategisch plan heeft uitgewerkt voor 2025. In werkelijkheid gaat het om een evolutie van de strategie die voorzien was voor 2018, maar de details zullen pas midden volgend jaar vrijgegeven worden. “Heel wat mensen buiten Volkswagen begrepen niet dat onze strategie 2018 eigenlijk veel meer inhoudt dan alleen maar productiecijfers", zo vertelde Müller. En hij verduidelijkte dat “in plaats van op het productievolume zal onze doelstelling gericht zijn op een kwalitatieve groei”.
Verlies
Deze aankondiging komt er nadat Volkswagen de voorbije weken voor het eerst sinds 15 jaar aanzienlijke verliezen te verwerken kreeg. Hoe dan ook, ondanks deze slechte cijfers trekt het aandeel van Volkswagen toch weer aan op de beurs van Frankfurt, en dat bewijst dat de investeerders vertrouwen hebben in de nieuwe kapitein die nu aan het roer staat van de groep.
Snelle evoluties
Naast de komst van een nieuwe Phaeton, waarvan we ook een volledig elektrische versie mogen verwachten als rivaal voor de Tesla Model S, wil VW ook zijn dieselpolitiek aanpassen, door AdBlue te gebruiken voor al zijn toekomstige motoren, in ieder geval in Europa en de Verenigde Staten, de twee regio’s die het zwaarst getroffen zijn door het schandaal. Tegelijk zal ook het MQB-platform evolueren, terwijl een nieuwe generatie plug-inhybridevoertuigen haar intrede zal doen. Er zal ook snel een pakket technische tools (MEB genoemd) ingevoerd worden om personenwagens en vrachtwagens te ontwikkelen met een elektrisch rijbereik van 250 tot 500 kilometer. De voorzitter van Volkswagen, Herbert Diess, verklaarde dat “het merk Volkswagen zich herpositioneert voor de toekomst. We zijn steeds doeltreffender en we voegen nieuwe basissen toe aan ons productgamma voor nog meer doeltreffendheid”.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!