De waterstofauto klopt al een tijdje op de deur van de autowereld, maar er komt maar niemand opendoen. Het concept heeft nochtans een heleboel voordelen: je kan zowat even snel tanken als een auto met verbrandingsmotor, je hoeft geen gigantische batterij te torsen om tot een groot rijbereik te komen en je desgewenst kan je waterstof op een erg duurzame manier produceren.
LEES OOK 6 maanden taxi op waterstof: wat was goed en wat slecht?
Het enige echte probleem is de afwezigheid van een waterstofnetwerk. Niet meer dan een kwestie van tijd, dachten we.
Lopende rekeningen...
Maar er komt maar geen schot in de zaak. En dat heeft Everfuel ook geconstateerd. Tegen het einde van 2023 zou de Deense exploitant van waterstofstations naar een totaal van 19 sites gaan, maar daar komen ze nu op terug. Zelfs de drie bestaande stations waar je momenteel waterstof kan tanken, worden gesloten.
LEES OOK Hoe zit het met het Europese waterstofnetwerk?
Everfuel wil er geen geld meer inpompen: alleen al tijdens de eerste helft van dit jaar zouden ze 11 miljoen euro kwijtgeraakt zijn aan de exploitatie. Niet onligisch, want in Denemarken zouden er momenteel slechts 136 waterstofauto's rondrijden...
Zonder toekomstperspectief
Everfuel blijft ervan overtuigd dat waterstof een valabel alternatief vormt voor BEV's (elektrische auto's die hun energie uit een accupakket halen), vooral omdat de stroom die nodig is om die steeds grotere groep stekkerauto's op te landen wel eens tot bevoorradingsproblemen zou kunnen leiden.
LEES OOK BMW iX5 op waterstof getest: heeft deze elektrische auto een toekomst?
Maar de overheden willen niet mee en de autoconstructeurs willen niet mee: voorlopig beperkt het aanbod zich tot de Hyundai Nexo en de Toyota Mirai. En loopt er een proefproject met de BMW iX5 Hydrogen. Maar verder.... Everfuel zegt dat ze waterstof blijven produceren, maar dat ze voortaan op andere toepassingen zullen focussen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!