Het Federale Amerikaanse milieuagentschap EPA heeft zijn pijlen op Volkswagen gericht nadat de constructeur toegaf fraude te hebben gepleegd. Een softwareprogramma in de sturing van de 2.0 TDI-motoren in Audi- en VW-modellen herkent de Amerikaanse emissietests en schakelt de motoren om naar een speciale “eco”-modus voor een verminderde uitstoot. Het systeem schakelt zichzelf weer uit zodra de auto terug de openbare weg op rijdt, waardoor de uitstoot, vooral dan van NOx, explosief toeneemt.
6 jaar lang
Deze fraude, die in de Verenigde Staten plaats heeft gehad van 2009 tot vandaag, doet ook bij ons vragen rijzen. Duitsland laat zich bijvoorbeeld heel kritisch uit over de methode die door Volkswagen gebruikt werd. Het vraagt zich af of bepaalde constructeurs in Europa ook proberen om de verbruikstesten te manipuleren om zo gemakkelijker te voldoen aan de opgelegde normen. Als dat het geval is, staan er ons nog heel wat diepgaande veranderingen te wachten. Deze zaak zou de hele automobielindustrie, en dan in het bijzonder de Duitse, ernstig kunnen beschadigen.
Beursreactie
De beurs van Frankfurt heeft in ieder geval heftig gereageerd en Volkswagen is afgestraft. Het aandeel van de groep zakte maandag 21 september tegen het einde van de voormiddag met 20 % om, bij de afsluiting te stranden op -18,60 %. Dat betekent een verlies van 14 miljard euro. Dat bedrag is bijna even hoog als de geschatte bedragen van de boetes (18,75 miljard dollar, ongeveer 16 miljard euro) die Volkswagen zou moeten betalen aan de Amerikaanse overheid.
Overleven
VW moet zeker in staat zijn om overeind te blijven ondanks die hoge boetes. Maar het imago van kwaliteit en betrouwbaarheid naar de consumenten toe zou echter wel zware schade kunnen oplopen en zelfs indirecte slachtoffers kunnen maken bij de andere merken van de groep. Daarbij mogen we ook nog het inkomstenverlies voegen door een terugval van de verkoopcijfers. Volkswagen, de huidige nummer 1 binnen de automobielsector, zal het hoofd dus moeten buigen en loopt het risico zijn leidersplaats te verliezen. Na een interne machtsstrijd in april van dit jaar om Ferdinand Piëch buiten te werken, komt Martin Winterkorn, de CEO van de groep, duidelijk zwaar onder druk te staan.
Andere gevallen
Let wel: Volkswagen is niet de eerste die geprobeerd heeft om het milieu-agentschap EPA of het verkeersveiligheidsorgaan NHTSA om de tuin te leiden. Hyundai en Kia hadden tussen 2011 en 2013 al geprobeerd om te sjoemelen met het verbruiksniveau van hun auto’s en betaalden daarvoor 100 miljoen dollar aan boetes. General Motors werd onlangs veroordeeld tot de betaling van een schadevergoeding van 900 miljoen dollar voor het verzwijgen van een defect. In dezelfde lijn moest Toyota, dat ervan beschuldigd werd een probleem met het gaspedaal verzwegen te hebben, een boete van 1,2 miljard dollar betalen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!