Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Dieselgate: Volkswagen in het oog van de storm

Geschreven door Olivier Duquesne op 21-09-2015

De Dieselgate van Volkswagen leidt tot een massa negatieve reacties. Volkswagen wordt verdacht van fraude en dat zou de groep wel eens duur kunnen komen te staan qua boetes en vertrouwensverlies.

Het Federale Amerikaanse milieuagentschap EPA heeft zijn pijlen op Volkswagen gericht nadat de constructeur toegaf fraude te hebben gepleegd. Een softwareprogramma in de sturing van de 2.0 TDI-motoren in Audi- en VW-modellen herkent de Amerikaanse emissietests en schakelt de motoren om naar een speciale “eco”-modus voor een verminderde uitstoot. Het systeem schakelt zichzelf weer uit zodra de auto terug de openbare weg op rijdt, waardoor de uitstoot, vooral dan van NOx, explosief toeneemt.

6 jaar lang

Deze fraude, die in de Verenigde Staten plaats heeft gehad van 2009 tot vandaag, doet ook bij ons vragen rijzen. Duitsland laat zich bijvoorbeeld heel kritisch uit over de methode die door Volkswagen gebruikt werd. Het vraagt zich af of bepaalde constructeurs in Europa ook proberen om de verbruikstesten te manipuleren om zo gemakkelijker te voldoen aan de opgelegde normen. Als dat het geval is, staan er ons nog heel wat diepgaande veranderingen te wachten. Deze zaak zou de hele automobielindustrie, en dan in het bijzonder de Duitse, ernstig kunnen beschadigen.

Beursreactie

De beurs van Frankfurt heeft in ieder geval heftig gereageerd en Volkswagen is afgestraft. Het aandeel van de groep zakte maandag 21 september tegen het einde van de voormiddag met 20 % om, bij de afsluiting te stranden op -18,60 %. Dat betekent een verlies van 14 miljard euro. Dat bedrag is bijna even hoog als de geschatte bedragen van de boetes (18,75 miljard dollar, ongeveer 16 miljard euro) die Volkswagen zou moeten betalen aan de Amerikaanse overheid.

Overleven

VW moet zeker in staat zijn om overeind te blijven ondanks die hoge boetes. Maar het imago van kwaliteit en betrouwbaarheid naar de consumenten toe zou echter wel zware schade kunnen oplopen en zelfs indirecte slachtoffers kunnen maken bij de andere merken van de groep. Daarbij mogen we ook nog het inkomstenverlies voegen door een terugval van de verkoopcijfers. Volkswagen, de huidige nummer 1 binnen de automobielsector, zal het hoofd dus moeten buigen en loopt het risico zijn leidersplaats te verliezen. Na een interne machtsstrijd in april van dit jaar om Ferdinand Piëch buiten te werken, komt Martin Winterkorn, de CEO van de groep, duidelijk zwaar onder druk te staan.

Andere gevallen

Let wel: Volkswagen is niet de eerste die geprobeerd heeft om het milieu-agentschap EPA of het verkeersveiligheidsorgaan NHTSA om de tuin te leiden. Hyundai en Kia hadden tussen 2011 en 2013 al geprobeerd om te sjoemelen met het verbruiksniveau van hun auto’s en betaalden daarvoor 100 miljoen dollar aan boetes. General Motors werd onlangs veroordeeld tot de betaling van een schadevergoeding van 900 miljoen dollar voor het verzwijgen van een defect. In dezelfde lijn moest Toyota, dat ervan beschuldigd werd een probleem met het gaspedaal verzwegen te hebben, een boete van 1,2 miljard dollar betalen.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten