Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Doek valt over Rolls-Royce Dawn

Geschreven door Kevin Kersemans op 02-05-2023

Na de Wraith stuurt Rolls-Royce ook de Dawn met pensioen. De superluxueuze cabrio kan er wel prat op gaan het bestverkochte dakloze model uit de geschiedenis van het Britse edelmerk te zijn en een relatief jong publiek te hebben verleid.

Na een carrière van een kleine acht jaar wordt de Rolls-Royce Dawn bedankt voor bewezen diensten. De constructeur uit Goodwood heeft namelijk laten weten dat de in 2015 geïntroduceerde opvolger van de Phantom Drophead Coupé uit productie werd genomen. Dat gebeurt zonder de speciale afscheidseditie Black Badge Black Arrow waar de Wraith wel recht op had, maar toch wil Rolls-Royce zijn mondaine cabrio met softtop nog even in de bloemetjes zetten.

Zo wijst de prestigeconstreur erop dat de Dawn, die wel afgeleid was van de coupé Wraith, maar waarvan 80% van de koetswerpanelen specifiek waren, de bestverkochte open Rolls-Royce ooit is geworden en erin geslaagd is het koperspubliek van het topmerk flink te verjongen. Los van zijn extravagante prijskaartje had het model dan ook heel wat troeven – te beginnen natuurlijk met zijn 6,6 liter grote biturbo-V12 van 571 of in de Black Badge zelfs 600 pk.

Einde van een tijdperk

Bovendien was de Dawn geen 2+2 zoals de meeste vierzitscabrio's, maar bood hij vier volwaardige zitplaatsen. En zijn fortuinlijke inzittenden genoten natuurlijk een waardig Rolls-Royce-comfort, zowel met het dak gesloten als open. Bij de ontwikkeling van het model legden de ingenieurs bijvoorbeeld honderden kilometers af met een van een lange pruik voorziene testdummy op de bestuurdersstoel om zich ervan te vergewissen dat de coiffure van de inzittenden niet overhoop zou worden gehaald door turbulenties.

Nog een anekdote die het comfort van de Dawn moet illustreren: naar verluidt had een Amerikaanse journalist die onderweg was met en testexemplaar, niets gemerkt van een aardbeving van 3,6 op de schaal van Richter, gevolgd door een naschok van 2,6. De ophanging van de Dawn zou de schokken zo goed hebben opgevangen, dat de brave man zich nergens van bewust geweest zou zijn.

Een verhaal dat je wellicht met een korreltje zout mag nemen, maar in het kader van een afscheidsspeech kunnen we het wel laten passeren. In ieder geval zal de Dawn de geschiedenis ingaan als de laatste open Rolls-Royce met een twaalfcilinder onder de kap, want toekomstige nieuwe modellen van het merk zullen zuiver elektrisch zijn. Rolls-Royce-klanten voor wie zo'n V12 een conditio sine qua non is, kunnen (voorlopig) nog terecht bij de Ghost, de Phantom of de Cullinan.

Journalist AutoGids/AutoWereld

Instagram: @kvnkrsmnsonwheels

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten