Eerder dit jaar leerden we dat Luc Donckerwolke zijn functie als hoofddesigner van de Hyundai Motor Group neergelegd had. Hij zou de Zuid-Koreaanse autogroep verlaten omwille van persoonlijke redenen. Zo definitief lijkt dat ontslag niet, want de Belgische auto-ontwerper mag zich de nieuwe CCO van Hyundai noemen. Als Chief Communication Officer, een functie die speciaal voor hem in het leven geroepen werd, overziet Donckerwolke de communicatie van designprojecten van onder meer Genesis en Ioniq. Dat zijn de twee submerken van Hyundai, respectievelijk voor luxueuze en voor elektrische modellen.
In 2015 maakte Donckerwolke de overstap van de VW-groep naar Hyundai. Hij overzag een heleboel designprojecten, waaronder de nieuwe "Sensuous Sportiness"-filosofie die Hyundai presenteerde op de eerder dit jaar voorgestelde Prophecy Concept.
Biografie
Luc Donckerwolke startte zijn designcarrière in 1990, als stagiair bij Peugeot. Twee jaar later trok hij naar Audi, waar hij onder meer verantwoordelijk was voor de A4 Avant en de R8 Le Mans. Binnen de VW-groep was hij ook actief voor Skoda, waarvoor hij de Fabia en de Octavia ontwierp. In 1998 schoof hij door naar de designafdeling van Lamborghini, een periode waarin de Murcielago en de Gallardo tot stand kwamen. In 2003 schopte hij het zelfs tot designdirecteur van het Italiaanse sportwagenmerk. In 2005 leidde Donckerwolke het ontwerpteam van Seat, vanaf 2012 zat hij aan de designknoppen bij Bentley (waar hij Dirk van Braeckel verving).
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!