DS “timmert verder aan de weg” en “cultiveert de exclusiviteit en zeldzaamheid van zijn modellen”. Die zinnen komen recht uit het perscommuniqué van het merk dat de balans van het eerste semester van 2017 opmaakt. Nochtans is het gezien de inschrijvingscijfers in Europa duidelijk dat het merk het moeilijk heeft om van grond te komen. Zijn modellen werden in 2015 losgetrokken van die van Citroën om een apart merk te vormen. Helaas zijn ze allesbehalve okselfris, want ze stammen uit 2010 tot 2012. Natuurlijk zit de DS 7 Crossback eraan te komen. Deze SUV zou de cijfers in de DS Stores tegen het eind van het jaar een duwtje kunnen geven.
Vrije val
In afwachting daarvan zijn de inschrijvingscijfers allesbehalve schitterend. Sinds begin dit jaar zakten ze in België met 31,05 procent. Het merk noteerde bij ons slechts 1.079 inschrijvingen. En het gaat niet beter op de thuismarkt, met 11.159 exemplaren in Frankrijk, wat een achteruitgang van 34,4 procent betekent. Daardoor is het marktaandeel piepklein. Het matige succes geldt trouwens voor heel de Europese markt, met een val van 36 procent op 5 maand tijd. Maar dat is nog niets in vergelijking met China, waar DS modellen voor de lokale markt bouwt. Daar zijn de cijfers met liefst 66 procent in elkaar geklapt.
Herstart
PSA verdedigt zijn luxemerk door aan te geven dat de uitrol verdergaat. De groep vestigt veel hoop in de DS 7 Crossback. Die is nu al online verkrijgbaar, nog voor hij naar de showrooms komt. Hij genoot ook veel gratis internationale reclame dankzij de nieuwe Franse president Emmanuel Macron, die hem gebruikte voor zijn inauguratie. Bovendien zou tegen 2019 een kleine SUV verschijnen op een nieuw platform. Ondertussen blijft het merk zijn DS Stores en DS Salons verder uitbouwen en uitpakken met speciale reeksen of de kortetermijnhuurdienst DS Rent om de aderlating te stelpen. En zoals DS-directeur Yves Bonnefont al heeft uitgelegd: een imago moet rustig worden opgebouwd. Audi heeft er 20 jaar over gedaan om te geraken waar het nu is en DS denkt evenveel tijd nodig te hebben.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!