ElectricBrands, een Duits merk dat in 2020 werd opgericht in het Duitse Hamburg, is in onderhandeling met het Nederlandse VDL Nedcar om in de fabriek in Born zijn eerste twee modellen te laten bouwen. Het gaat enerzijds om de ElectricBrands XBus, een licht en moduleerbaar elektrisch busje dat werd voorgesteld in 2021, en anderzijds om de Evetta, een elektrisch tweezittertje dat geïnspireerd is op de BMW Isetta van weleer.
Die laatste doet dan ook erg denken aan de Microlino van Micro Mobility Systems die sinds kort in ons land wordt verdeeld door D'Ieteren. Logisch ook, want hun ontstaansgeschiedenis loopt parallel. Het Italiaanse bedrijf TMI, dat oorspronkelijk de Microlino zou gaan bouwen, werd voor het zover kwam, overgenomen door de Duitse voormalige sportwagenconstructeur Artega, die er (naar eigen zeggen) een verbeterde versie van ontwikkelde. Artega ging echter (opnieuw) failliet en werd in 2022 opgevist door ElectricBrands, dat het guitige karretje nu dus op de markt wil brengen onder de naam Evetta.
Made in Holland?
In het Nederlandse Born werden in de 50-jarige geschiedenis van de VDL Nedcar-fabriek heel wat auto's gebouwd voor verschillende constructeurs, van DAF en Volvo in de beginjaren over Mitsubishi en Smart tot Mini en zelfs BMW (de vorige generatie X1). Het contract met de BMW-groep loopt echter af – de net aangekondigde elektrische Mini Cooper SE Cabrio zal het laatste model van de groep zijn dat in Born wordt gebouwd – en dus moest de directie van VDL Nedcar op zoek naar nieuwe opdrachtgevers.
VDL Nedcar laat zelf weten "een transitie door te maken van onafhankelijke autoproducent naar een brede partner in duurzame mobiliteit" om zijn voortbestaan te kunnen verzekeren. In dat kader wordt dus gewerkt aan een intentieverklaring met ElectricBrands om zowel de Evetta als de XBus in Born te gaan bouwen. Als alles volgens plan verloopt, zou dat voor die eerste gebeuren vanaf het tweede kwartaal van 2024, voor de tweede een jaar later.
De productievolumes hangen af van de verkoopaantallen, maar ElectricBrands zou al meer dan 16.000 bestellingen hebben voor de XBus en een duizendtal voor de Evetta. Van die laatste zou er zelfs een cabrioversie komen (Evetta Open Air), de XBus is verkrijgbaar in verschillende configuraties, waaronder als bestelwagen, als pick-up en zelfs als camper. De Evetta komt met een batterij van 14 kWh, de XBus krijgt standaard een batterij van 15 kWh, die kan worden uitgebreid tot 45 kWh met verwisselbare modules, goed voor een rijbereik tot liefst 600 km. En dat voor een (voorlopige) vanafprijs van minder dan 18.000 euro...
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!