Elon Musk heeft er zijn missie van gemaakt om de Chinese markt voor zich te winnen en schrikt er niet voor terug om de plaatselijke constructeurs een schouderklopje te geven. Na de beslissing om Tesla's baas in China, Tom Zhu, de activiteiten van het merk in Amerika en Europa te laten leiden, aarzelt de 'Chief Twit' niet om Chinese merken te verheffen tot de rang van Tesla's belangrijkste rivalen op de elektrische automarkt. Al blijft hij ervan overtuigd dat Tesla de leider zal blijven op dit gebied. Dat zullen de Amerikaanse, Koreaanse, Europese of Japanse constructeurs graag horen...
Sterkere Chinese concurrerentie
Al in 2021 verklaarde Elon Musk dat Chinese constructeurs de meest competitieve ter wereld waren. De Tesla-baas wees op software als hun belangrijkste kracht. Maar hij prees ook het vermogen van de Chinezen om "harder en slimmer" te werken en wees erop dat werknemers in Tesla's fabrieken in China niet hadden geaarzeld om overuren te maken tijdens de COVID-19-lockdown in 2022. Dat maakt Chinese merken zoals BYD, Nio, Xpeng en Seres – die zich openlijk richten op de Amerikaanse "benchmark" – tot sterkere concurrenten dan traditionele constructeurs of westerse of Aziatische (Koreaanse en Japanse) start-ups.
"Ons team wint in China. En we denken dat we echt het beste talent in China kunnen aantrekken, dus we hopen dat dat zo blijft." (Elon Musk)
Agressieve bedrijfsstrategie
Een voorbeeld van de macht en invloed van de Chinese auto-industrie is dat ze Tesla heeft kunnen dwingen zijn prijzen op de Chinese markt te verlagen om concurrerend te blijven. Een succesvolle operatie die vervolgens werd uitgebreid naar de Verenigde Staten en andere landen. Concreet heeft Tesla dus besloten – onder druk van deze al té lastige Chinese concurrentie? – om zijn marges te verlagen en zo zijn verkoopvolumes te verhogen. Een nieuwe strategie voor het Amerikaanse merk, dat tot nu toe comfortabel teerde op zijn prestaties als pionier en leider op de markt voor elektrische auto's. Maar het toont ook de kracht van Tesla en zou een sterk signaal moeten zijn voor traditionele constructeurs die min of meer snel en geforceerd aan een overgangsfase naar elektrische auto's zijn begonnen, zonder hun historische "superioriteit" in termen van product te behouden.
Bron: Reuters
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!