De werknemers in de Tesla Gigafactory in het Duitse Grünheide blijven voor problemen zorgen. Onlangs waren er de gestolen koffiemokken, nu is het hoge ziekteverzuim een doorn in het oog van opperman Elon Musk. In augustus 2024 bedroeg de absentéismegraad 17%, dat is meer dan drie keer hoger dan het landelijk gemiddelde voor de Duitse auto-industrie.
LEES OOK Vlaams regeerakkoord is strenger voor EV's
Dat ziekteverzuim komt bovenop een heleboel andere problemen, want de productie van de Tesla Model Y in de Gigafactory Berlin-Brandenburg kwam al enkele keren onder druk te staan. Onder meer door protesten tegen de uitbreiding van de site en door verstoringen van de toeleveringsketen. Bovendien ziet de Amerikaanse verkoop zijn Europese verkoop sterk teruglopen: in de eerste 8 maanden van 2024 liep het aantal inschrijvingen terug met liefst 16%.
Controleartsen
Elon Musk is niet de man die een oogje toeknijpt bij sociale problemen. Hij stuurde managers op pad om de rol van controlearts op zich te nemen en werknemers thuis op te zoeken om te verifiëren of ze inderdaad ziek waren en dus terecht thuis zaten. IG Metall-vakbondsleider Dirk Schulz hekelt niet alleen de buitensporige werkdruk voor de Tesla-werknemers van de Gigafactory in Grünheide, hij stelde ook vragen bij de werkwijze van de managers die de arbeiders op ziekteverlof opzochten en aanmaanden weer aan het werk te gaan.
LEES OOK Review Tesla Model Y RWD Long Range
Het aantal barsten in de Duitse auto-industrie blijft toenemen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!