Elon Musk had in 2022 al aangekondigd dat hij bezig is aan een nieuwe leidraad voor Tesla, als vervolg op de masterplans van 2006 en 2016. Deel drie wordt op de investeerdersdag op 1 maart 2023 voorgesteld en moet Tesla in staat stellen een groenere en efficiëntere constructeur te worden en een meer energieduurzame toekomst voor de planeet voor te bereiden. Om dit te bereiken zal de miljardair naar verwachting plannen aankondigen om Tesla uit te breiden met een nieuw platform voor goedkopere – en compactere? – modellen om de doorbraak van elektrische auto's op de wereldmarkt te bevorderen.
Losse eindjes
Dit masterplan 'part 3' is meer een intentieverklaring dan een vastgesteld programma. Tenminste als we kijken naar het 'part deux'-plan dat in 2016 werd gepresenteerd, tien jaar na de eerste iteratie. Toen kondigde Elon Musk zijn plannen aan voor zonnedaken, een gamma dat alle belangrijke segmenten van de wereldwijde automarkt bestrijkt en geavanceerde autonome rijsystemen. Het moet gezegd dat Tesla met sommige van deze projecten nog lang niet klaar is: de zonnedaken waren een flop, het gamma omvat slechts vier modellen – Model 3, Model Y, Model S en Model X – en de Autopilot- en Full Self Driving-systemen worden in de Verenigde Staten door de federale overheid onderzocht. Maar 'part 3' zou dat moeten verhelpen... of toch deels.
Goedkopere en kleinere Tesla?
De hoeksteen van het masterplan 'part 3' is ongetwijfeld de voorstelling – de zoveelste aankondiging – van een nieuw platform dat bedoeld is om goedkopere en waarschijnlijk compactere modellen te produceren... de fameuze en langverwachte 'baby-Tesla' voor minder dan 30.000 euro, die gebruik zou maken van de nieuwe 4680-batterijcellen.
Beursmanipulatie?
Dit nieuwe plan zou echter ook meer commerciële doeleinden kunnen hebben. De presentatie van 'part deux' had de aandelenkoers van Tesla doen exploderen met een waardestijging van meer dan 1200%. Een hausse die vervolgens in 2022 instortte met de overname van Twitter en enkele ongelukkige en controversiële media-uitbarstingen van Elon Musk die leidden tot een koersdaling van 65%. Een dieptepunt sinds 2016.
De Tesla-baas moest daarom de teugels in handen nemen om het enthousiasme van investeerders weer aan te wakkeren. Het eerste manoeuvre was het verlagen van de prijzen in China, vervolgens in de Verenigde Staten en tenslotte ook in andere markten, waaronder in België. Door het idee van een of meer betaalbare Tesla's nieuw leven in te blazen, doet Musk denken aan een grote stijging van de verkopen voor de komende jaren wekt hij de eetlust van de beleggers op. Maar moet hij niet eerst de lopende projecten als de Roadster en Cybertruck afronden?
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!