Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / EU wil de Chinese vloedgolf van elektrische auto's indijken

Geschreven door Frédéric Kevers op 13-09-2023

Geconfronteerd met wat de voorzitter van de Europese Commissie een vloedgolf van Chinese auto's noemt, is de Europese Unie een onderzoek gestart naar Chinese subsidies voor elektrische voertuigen.

Ursula von der Leyen - voorzitter van de Europese Commissie - laakt de ongezonde concurrentie tussen Europese en Chinse autoconstructeurs, veroorzaakt door de excessieve subsidies waarmee de Volksrepubliek zijn automerken en hun elektrische auto's steunt. En daar wil Europa iets aan doen, want de lage prijzen van de Chinese modellen op de wereldmarkt dreigen de verkoop van Europese wagens zwaar te hypothekeren.

Door de nationale merken te "ontlasten" van een deel van de werkelijke productiekosten van hun EV's, stelt de Chinese overheid hen in staat om hun elektrische auto's in Europa te verkopen tegen prijzen waarmee de gevestigde Europese fabrikanten niet kunnen concurreren, tot groot ongenoegen van grote groepen zoals Volkswagen en Stellantis.

Green Deal

De Europese Unie is gebonden aan haar Green Deal, die tot doel heeft de verkoop van nieuwe voertuigen met verbrandingsmotor te verbieden vanaf 2035. Het is waar dat de Europese autoriteiten de regels voor staatssteun tijdelijk hebben herzien als reactie op de massale subsidies van de Verenigde Staten en China op het gebied van elektrische auto's en duurzame technologieën.

Maar China van zijn kant bevoordeelt openlijk zijn "elektrische" auto-industrie, terwijl het buitenlandse fabrikanten zwaar straft die buiten China geproduceerde auto's op de markt brengen of hen verplichten in China te produceren met een lokale partner. Europa heeft dus de plicht om zich tegen dergelijke praktijken te beschermen of zelfs hetzelfde soort maatregelen op te leggen als bijvoorbeeld de Verenigde Staten. Ook het voornemen om vanaf 2024 douanerechten in te voeren op elektrische voertuigen die tussen de EU en het VK worden verscheept, kan de Chinese industrie opnieuw bevoordelen.

Tussen zeggen en doen...

Maar actie ondernemen tegen Chinese fabrikanten die EV's verkopen in Europa stelt Europese landen bloot aan "vergelding" vanuit China. Bovendien moeten de verschillende regeringen het nog eens worden over de toe te passen strategie en een consensus bereiken met de fabrikanten zelf. Voor Bruno Le Maire (de Franse minister van Financiën) is de situatie dringend: "We hebben nu een Europese industriële strategie nodig die veel proactiever en innovatiever is en onze industriële belangen ten opzichte van China en de Verenigde Staten veel beter beschermt".

In dit verband verklaarde de baas van Mercedes onlangs dat we volgens hem "de vrije handel moeten verdedigen" en dat douanerechten en handelsbelemmeringen met China niet de juiste weg zijn. Carlos Tavarès, baas van Stellantis, bekritiseerde op zijn beurt de passiviteit van de Europese autoriteiten. Twee tegengestelde standpunten van fabrikanten met zeer verschillende belangen, die in zeer verschillende mate worden bedreigd.

Waar Mercedes nog steeds kan vertrouwen op haar prestige en traditioneel hoge prijzen, die beter in staat zijn om de kosten van EV's te absorberen zonder de marges te ruïneren, hebben de meer 'populaire' merken van Stellantis veel meer te lijden onder de directe concurrentie van Chinese elektrische auto's die zich richten op hetzelfde klantenbestand.

Bron: Autonieuws

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten