Mike Manley, CEO van Fiat Chrysler Automobiles en voorzitter van de ACEA, is opnieuw in zijn pen gekropen en heeft nog een brief gestuurd naar de Europese Commissie. De vorige keer vroeg hij om uitstel voor de CO2-quota van 2021, deze keer vraagt hij om 6 maanden extra tijd voor de Euro 6d ISC-FCM-norm voor personenwagens en Euro 6d Temp voor zware bestelwagens die vanaf 1 januari 2021 van kracht zijn. De coronacrisis zou namelijk voor te veel vertraging hebben gezorgd in de verkoop en de homologatie van nieuwe modellen.
600.000 auto’s
Zo schrijft Manley dat er 600.000 overtollige auto’s zijn geproduceerd tijdens de Covid-19-crisis die enkel voldoen aan de huidige Euronorm, maar niet aan die van volgend jaar. Door de zwakke verkoop zouden deze wagens vanaf 2021 dus onverkoopbaar worden. Daarnaast zijn er nog 2.100 modelvarianten (elke aandrijflijn moet apart getest worden, net als eventuele opties die een invloed hebben op de uitstoot) die wel zouden voldoen aan de normen, maar nog gehomologeerd moeten worden. Ook dit zou niet lukken tegen de deadline.
Stock of sluiting
Manley ziet twee opties voor de constructeurs als er geen uitstel komt: een gigantische stock aanleggen om de geproduceerde modellen nog volgens de huidige normen in te kunnen schrijven, of een stopzetting van de productie van de auto’s die nog niet gehomologeerd zijn. Dat laatste zou voor heel wat ontslagen zorgen bij de fabrieken van zowel de constructeurs als van de toeleveranciers, waarschuwt hij. Bovendien wijst hij op het feit dat de Chinese en Japanse normen ook zijn uitgesteld met respectievelijk 6 en 3 maanden. De EU heeft nog niet gereageerd op de brief.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!