Nu vrijdag 1 juni onthult Sergio Marchionne zijn nieuwe strategische plan voor de FCA-groep (Fiat Chrysler Automobiles). Dat plan zou aanwijzingen moeten omvatten voor nieuwe modellen tussen 2018 en 2022 voor de verschillende merken van de groep. Bovendien zou hij nieuwe verkoopdoelstellingen uitzetten. Laat ons hopen dat hij deze keer wat beter zijn huiswerk heeft gemaakt dan bij zijn vorige plan uit 2014.
Vorige plan compleet de mist in
Ter herinnering: in mei 2014 beloofde de groep dat Fiat in de komende jaren recht had op nieuwe gezinsberlines (Tipo), een cabrio (124 Spider) en een nieuwe Punto, Panda en een compacte cross-over. Van al die beloftes zijn enkel de Tipo en de 124 Spider werkelijkheid geworden. Bij Alfa Romeo is de balans nog triester. Van de 8 beloofde nieuwe modellen zagen er maar 2 het levenslicht: de Giulia en de Stelvio. Bij Maserati is de grote SUV Levante er gekomen, maar wachten we nog steeds op een opvolger voor de Gran Turismo en de komst van de nieuwe kleine coupé Alfieri. Voor de Amerikaanse neven stond in 2014 in de plannen dat er twee cross-overs, een compacte berline en een nieuwe Chrysler 300C zouden komen. Met uitzondering van de eenvolumer Pacifica heeft de groep daar niets echt nieuws geproduceerd. Het enige merk dat het echt goed doet, is Jeep. Dat heeft zijn programma wel nageleefd. Zo maakten we kennis een nieuwe Compass, een nieuwe Wrangler en een grote SUV voor China. Kortom, heel wat analytici hopen dat het volgende plan wat meer realistisch wordt. We zijn benieuwd wat vrijdag in petto heeft…
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!