Volgens onze collega’s van de Franse krant Le Monde zou de groep Fiat-Chrysler (FCA) een onderzoek hebben tegengewerkt naar zichzelf, dat liep van mei 2016 tot januari 2017. Dat onderzoek kwam er in de nasleep van Dieselgate. De ‘Direction Générale de la Concurrence, de la Consommation et de la Répression des Fraudes’ (DGCCRF of de algemene raad voor mededinging, consumentenzaken en fraudebestrijding) wou nagaan of de dieselmotoren van FCA – maar ook van een paar andere autobouwers zoals Renault, PSA, Opel en Mercedes – voldeden aan de uitstootnormen bij tests onder reële omstandigheden. Van al die constructeurs was FCA de enige die niet voldoende met het gerecht heeft willen meewerken. Le Monde zegt dat het een officiële brief heeft kunnen inkijken van onderzoeksrechter Fabienne Bernard, waarin zij FCA net zoals Renault en PSA beschuldigt van “bedrog met verzwarende omstandigheden”, maar voor de Italiaans-Amerikaanse groep komt daar nog “tegenwerking van een gemachtigd onderzoeker bij het vaststellen van inbreuken op de verbruiksregels” bovenop.
Volledige medewerking
Na de publicatie van deze informatie heeft FCA officieel gereageerd en verzekert het dat “we hebben meegewerkt aan het onderzoek van de bevoegde instanties en dat gaan we ook in de toekomst blijven doen. Vandaag werkt FCA samen met het Franse gerecht”. Le Monde wijst er in zijn artikel wel op dat tegenwerking van het gerecht in Frankrijk onderhevig is aan een maximumboete van 10 procent van de drie laatste zakencijfers van een bedrijf. Dat zou voor FCA neerkomen op 10,5 miljard euro, zo berekende de krant, maar er kan ook een gevangenisstraf van twee jaar tegenover staan.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!