Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Ford: "Autoverkoop moet volledig online doorgaan met vaste prijzen"

Geschreven door Yeelen Möller op 03-06-2022

Ford-CEO Jim Farley heeft zijn mening uitgesproken dat de verkoop van auto's volledig moet verschuiven naar een online gebeuren, waarbij er niet onderhandeld kan worden over de prijzen. En ook in België wordt die stap gezet.

Op de Bernstein's Annual Strategic Decisions Conference, waarbij heel wat toplui van verschillende grote bedrijven samenkomen, nam Ford-CEO Jim Farley het woord om te spreken over de toekomst van autoverkoop. Volgens de Amerikaan moet de sector gaan naar een consolidatie en een autoverkoop die volledig online gebeurt. "We moeten naar een niet-onderhandelbare prijs gaan en een volledig online verkoop. Er is geen stock, de wagens gaan rechtstreeks naar de klant."

Geen korting, maar ook geen meerkosten

Een grote stap, zeker voor de Amerikaanse consument, die nog meer dan de Europese graag zijn wagen uit stock koopt en daarmee onderhandelt met de dealer. Tegelijkertijd worden er in de VS ook steeds meer absurd hoge 'dealer markups' gevraagd, waarbij populaire modellen voor een pak meer geld over de toonbank gaan dan hun officiële prijs. Deze nieuwe strategie zou dus ook zijn voordelen kunnen hebben als de marge van de dealer uit de vergelijking wordt gehaald.

Tegelijkertijd ziet Farley nog mogelijkheden voor dealers om hun positie te behouden. Zo kunnen ze zich beter integreren met het online verkoopmodel om het proces voor klanten gemakkelijker te maken. Of om extra diensten aan te bieden die online niet mogelijk zijn: "We hebben de kans om onze fysieke aanwezigheid te gebruiken om de concurrentie [lees: Tesla, red.] af te troeven. Sommige Mach-E- of Lightning-klanten willen misschien een Mustang hebben voor een weekendje, of net een Super Duty. Ford kan dat, de concurrentie niet".

En in België?

In België volgt Ford dezelfde strategie en is het de bedoeling om de verkoop online te laten doorgaan, waarvan de eerste stap al is gezet: "Voor particuliere klanten van de Ford Mustang Mach-E is het al mogelijk om online te bestellen", klinkt het bij Ford Belgium. "Dat is nog een relatief kleine groep, maar het gaat ook om een eerste stap. Later zullen er meer modellen online te koop zijn, zoals de Explorer. We zien ook de rol van de dealer veranderen: het blijft de plek om een voertuig te kunnen bekijken, er uitleg over te krijgen en het te testen, maar de verkoop zal online gebeuren. De dealers zullen dan ook geen commissie meer krijgen, maar een vast tarief voor de diensten die ze verlenen."

En ook voor de logistiek betekent deze strategie een verschuiving: "In plaats van wagens te bouwen op bestelling, beperken we het aantal configuratiemogelijkheden en worden de wagens al op voorhand gebouwd. De Mach-E heeft bijvoorbeeld maar 5 verschillende varianten, wat bij een ander model oploopt tot in de tientallen. Zo kunnen klanten een model bestellen dat al van de band is gerold en misschien al onderweg of aangekomen is in ons land. Dat kan de levertermijn ook serieus inkorten voor modellen die op een ander continent worden gebouwd."

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten