Rivian is op dreef. De Amerikaanse start-up is momenteel 85,9 miljard dollar waard en lanceert zijn twee eerste modellen, de R1T (de pick-up) en de R1S (de SUV). Ford investeerde 1,2 miljard dollar in Rivian en ze zouden samenwerken aan de ontwikkeling van een elektrisch voertuig, maar die plannen liggen weer in de koelkast. Concreet: de Lincoln EV die op de planning stond, zal zonder Rivian-input tot stand komen. Ford blijft wel aandeelhouder, toekomstige samenwerkingsprojecten worden niet uitgesloten.
>> Lees ook - De Europese plannen van Rivian
Deliveries first
De beslissing van Ford zou ingegeven zijn door de overtuiging dat ze Rivian niet nodig hebben om de op een na grootste constructeur voor elektrische voertuigen in de Verenigde Staten te worden, na marktleider Tesla. Ford mikt op een EV-productie van 600.000 elektrische voertuigen per jaar tegen 2023. Bovendien zou het technisch erg complex gebleken zijn om de EV-architectuur van Ford te combineren met die van Rivian.
>> Lees ook - Ford F-150 gaat elektrisch als Lightning
Rivian heeft intussen andere katten te geselen, want de productie en leveringen van de R1T/R1S verloopt momenteel erg moeizaam. Zelfs de erg voorzichtige ambities om voor het einde van 2021 aan 1.000 geleverde modellen te komen, staat momenteel onder druk. Alle energie wordt dan ook gestoken in het versnellen van zowel het productie- als het leverproces.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!