De Volkswagen-groep denkt na over de positionering van zijn merken, dat staat vast. Het magazine Autocar heeft echter een knuppel in het hoenderhok gegooid door te schrijven dat, op basis van een gesprek met de grote baas Herbert Diess, Cupra de plaats van Seat zou kunnen innemen. Die laatste zou dan moeten verdwijnen. Dat is niet wat er aan ons is verteld bij een interview. Het is waar dat de rol en de identiteit van elk merk in het VW-universum regelmatig onder de loep worden genomen. Daarbij is er geen twijfel over het statuut van Audi, Porsche of Volkswagen, maar misschien wel voor Skoda, Seat en het nieuwe Cupra.
Alfa Romeo volgens VW
Cupra is in de basis een sportief submerk van Seat. Maar het gaat zich ontwikkelen met eigen modellen. Het idee is om een kleine leegt etussen Audi en Volkswagen te vullen met ‘emotionele’ en sportieve modellen, eventueel ook elektrisch. Een beetje zoals Alfa Romeo dat probeert. Bovendien zou het merk modellen kunnen aanbieden die, in tegenstelling tot nu, niet rechtstreeks zijn afgeleid van Seat. Die laatste, die zich ook wat richt op het emotionele, zou evenwel geen reden hebben om te verdwijnen. Het heeft namelijk nog een pluspunt achter de hand: het kan de jongste generaties lokken naar de Volkswagen-wereld. Daarnaast zijn de cijfers van Seat niet slecht te noemen.
Low cost in het oosten
Er is ook nog het geval Skoda. Daarvoor zouden er geen veranderingen komen op onze markt, met producten die zijn gericht op rationaliteit en praktisch gebruiksgemak. Op de Oost-Europese markt zouden er echter goedkopere Skoda’s kunnen komen met minder uitrusting. Het is een beetje vreemd dat een merk zich anders zou positioneren voor zo een klein geografisch gebied, terwijl we ook weten dat Volkswagen het oosterse merk Wartburg enkele jaren geleden heeft overgekocht, met als idee om een low-costmerk op te richten. Daar hebben we echter nog niets van gezien.
Aanpassingen
Skoda downgraden zou op onze markten minder steek houden. In principe is het altijd mogelijk om een Skoda te kiezen met de huidige standaarduitrusting. Het zou zelfs schadelijk zijn voor de groep en het merk om een product dat zo populair en winstgevend is als de Octavia te schrappen. Deze aanpassingen zouden logischerwijs in lijn zijn met de evolutie van de merken van de groep. En al zeker logischer dan de verdwijning van Seat. Maar enkel de toekomst zal het uitwijzen...
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!