Het goede nieuws blijft maar komen voor Aston Martin, zowel wat de Formule 1 betreft als voor zijn productiewagens. Drie jaar na de overname van het merk door het consortium achter de Canadese miljardair Lawrence Stroll, heeft Aston Martin eindelijk het eerste model van zijn nieuwe tijdperk gelanceerd in de vorm van de Aston Martin DB12. Op sportief vlak rijgt het F1-team van het merk de podiums aaneen en heeft het net een partnerschap met Honda afgesproken vanaf 2026 als motorenleverancier. Maar toch blijft het bedrijf uit Gaydon in financiële moeilijkheden verkeren. Na in september 2022 al een belang van 7,6% te hebben genomen, pompt Geely nu nog wat meer geld in Aston Martin en verstevigt het zijn status als derde aandeelhouder.
250 miljoen euro
Geely, dat al eigenaar of hoofdaandeelhouder is van merken zoals Volvo, Polestar, Zeekr, Lynk&Co en Smart, heeft voortaan 17% van de aandelen van Aston Martin Lagonda Ltd. in handen. Daarmee zit de Chinese groep net achter het Saudi-Arabische investeringsfonds (18%) en Lawrence Stroll als hoofdaandeelhouder. Geely heeft 250 miljoen euro geïnvesteerd, wat de koers van het aandeel Aston Martin deed stijgen met 22%.
Strategisch partnerschap
Naast het extra geld dat gebruikt zal worden voor de lancering van een vernieuwd productgamma, te beginnen met de zopas voorgestelde Aston Martin DB12, is het toegenomen belang van Geely in het kapitaal van het Britse merk meer dan zomaar een investering. Lawrence Stroll verklaarde namelijk in het persbericht dat "ze ons de beste kennis van de belangrijke Chinese markt hebben aangeboden. We zullen ook toegang krijgen tot hun technologische en productietechnische middelen".
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!