De Chinese pers heeft het de laatste tijd steeds vaker over Geely. Niet zozeer omwille van de recente overnames van Volvo, Proton en Lotus, maar wel in verband met Fiat Chrysler Automobiles (FCA), dat op zoek is naar investeerders. Geely heeft daarom in een communiqué laten weten niet geïnteresseerd te zijn om een aandeel te nemen in FCA, dat vandaag 20 miljard dollar waard is.
Politieke druk?
De Chinese overheid probeert met alle mogelijke middelen invloed uit te oefenen op de industriële groepen van zijn land en moedigt hen aan om buitenlandse aandelen te kopen om zo gemakkelijker toegang te krijgen tot nieuwe markten. Want dat is een van de zwakke punten van China: het slaagt er niet in om door te breken in andere markten dan het eigen land. Kijk maar naar Qoros en je ziet al snel hoe groot een flop dat is geworden ondanks het geld dat erin is gepompt.
Schoolvoorbeeld Volvo
De overname van een andere groep zou daarom het begin kunnen vormen van een oplossing en de huidige positie van FCA is interessant op meerdere vlakken, want de groep is op zoek naar een alliantie of een overnemer. De naam Geely kwam daarom vanzelf naar boven gezien het succes dat die groep kent sinds het Volvo overnam en dat ongetwijfeld nog zal toenemen met de tandem Proton-Lotus Cars. Maar niet alleen Geely heeft veel geld. Dus waarom niet BYD of Qoros?
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!