Sinds de beursnotering van Volvo in 2021 is het aandeel gedaald van 53 naar minder dan 37 kronen (of van 4,63 naar 3,23 euro). Een van de redenen hiervoor is dat Volvo's free float te klein is. Met andere woorden, het deel van het kapitaal van de onderneming dat openstaat voor externe investeerders was te klein, wat een negatief effect heeft op de mogelijkheden om vreemd kapitaal aan te trekken.
LEES OOK De nieuwe Volvo EX30 getest!
Dit heeft een nadelig effect op de investeringsmogelijkheden en maakt Volvo-aandelen minder aantrekkelijk. Om de situatie te verhelpen besloot Zhejiang Geely Holding Group (Volvo's grootste aandeelhouder) zijn belang te verkleinen door 100 miljoen aandelen te verkopen tegen 37 kronen per stuk, of ongeveer 323 miljoen euro. Door deze transactie houdt Geely 78,7% van het kapitaal van Volvo over.
Verkopen om te investeren
In een verklaring zei Zhejiang Geely Holding Group dat "het aantal vrij verhandelbare aandelen zal vergroten en dat de aandeelhoudersbasis van Volvo Cars zal verbreden" en dat "de opbrengsten ontvangen door Geely Holding bedoeld zijn om de bedrijfsontwikkeling binnen de groep te ondersteunen". Volvo-baas Jim Rowan zei op zijn beurt dat de verhoging van de free float de interesse van externe investeerders in Volvo-aandelen zou vergroten, terwijl bestaande investeerders hiervan zouden profiteren.
LEES OOK Vergeet de Volvo-breaks, de Zweden bouwen voortaan monovolumes
Zeker met de producthausse van de Zweedse fabrikant: de productiestart van de Volvo EX30, de lancering van de EM90 en de komst van de EX90. De aantrekkingskracht van de Volvo-aandelen zou enkel moeten toenemen, aldus beursspecialisten.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!