Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Geen opvolging voor de Renault Zoé

Geschreven door Frédéric Kevers op 04-01-2023

Er zal geen nieuwe generatie komen van de Zoé, de kleine elektrische stadsauto die Renault in 2012 gelanceerde. Er zal voorrang worden gegeven aan de elektrische Renault 4 en Renault 5.

De Renault Zoé, die in 2012 werd gelanceerd, krijgt geen directe opvolger. De EV-pionier van Renault en een van de bestverkochte elektrische auto’s in Frankrijk en Europa zal plaatsmaken voor elektrische revivals van de R5 en 4L, onder de Mégane E-Tech Electric.

Elektrisch of hybride, waarom kiezen?

Door de Zoé niet te vernieuwen maakt Renault ruimte vrij voor andere kleine geëlektrificeerde modellen, uitsluitend elektrisch of hybride. Dat zullen de nieuwe elektrische Renault 4 en Renault 5 zijn, maar ook de volgende generatie Clio en Captur, die hybrides zullen zijn. Volgens Fabrice Cambolive, COO van Renault, is er geen gevaar voor overlapping. Hij meent dat zowel de Clio en de R5 als de Captur en de 4L naast elkaar kunnen bestaan om een voldoende gevarieerd en compleet aanbod te bieden waarbij klanten kunnen kiezen uit hybride of volledig elektrische modellen. Deze dualiteit in het aanbod moet worden gehandhaafd zolang de vraag naar auto's met een geëlektrificeerde verbrandingsmotor bestaat, afhankelijk van de markten. Renault zou zelfs de carrière van de hybride Clio en Captur kunnen verlengen tot 2035, als dat nodig zou zijn.

Voor Cambolive zou het ideale gamma vier hybridemodellen moeten omvatten – "omdat het onze oplossing is, de technologische keuze die we hebben gemaakt om de normale verbrandingsmotor te vervangen" – en evenveel elektrische modellen. Het idee is de respectieve gamma's te vereenvoudigen met één motor per model, gekoppeld aan twee of drie afwerkingsniveaus.

LEES OOK – Officieel: Renault Scénic Vision - productieversie in 2024

Marge boven alles

In overeenstemming met zijn Renaulution-plan wil de Franse constructeur zich concentreren op zijn C-segmentmodellen, de Mégane, Scénic en Austral, die voor hogere marges kunnen zorgen, waarbij voorrang wordt gegeven aan de Renault Mégane E-Tech Electric en Scénic E-Tech Electric die volgens Cambolive voor een hogere omzet per verkocht exemplaar moeten zorgen. Het valt nog te bezien of Renault zijn plaats op deze meer premium en lucratieve markt zal kunnen vinden tegenover een steeds hardere concurrentie.

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten