In het kader van zijn nieuwe industriële strategie, ondersteund door een investeringsplan van 159 miljard euro, reorganiseert de Volkswagen-groep zijn Europese productieketen. Het resultaat is een herverdeling van de modellen over de verschillende fabrieken van de groep. De Belgische Audi-fabriek in Vorst spint er geen garen bij. Het ziet namelijk zijn hoop vervliegen ook de Q4 e-Tron te mogen produceren. Vanaf 2026 moet de vestiging zich tevredenstellen met niet meer dan de Q8 e-Tron die de huidige SUV e-Tron vervangt.
>> Lees ook - Opvolger Audi E-Tron zal ook in Vorst worden gebouwd
Duitsland en Spanje groeien
De fabriek in Hannover haalt een betere slag thuis. Zij schakelt over op de bouw van uitsluitend elektrische modellen, waaronder de camperversie van de aanstaande ID.Buzz, ID.California genaamd. Het is een compensatie voor de verhuis van het aanstaande elektrische vlaggenschip van Porsche, dat het merk nu blijkbaar binnen zijn eigen organisatie zal bouwen. Bovendien zal Hannover, binnen het kader van het Artemis-project, de body-in-white van het Bentley-model op basis van het PPE-platform assembleren. De voltooiing en afwerking van de Britse luxevoertuigen blijft evenwel in het Verenigd Koninkrijk, in Crewe, gebeuren. Twee Porsche-modellen op PPE-basis, waaronder de aanstaande elektrische Macan, komen op de eigen band in Leipzig te staan. Op datzelfde platform zal Audi vanaf 2024 de productieversie van de concept Grandsphere bouwen, maar dus niet in Brussel. Blijven we nog even bij Porsche, dan lezen we dat de vestiging in Bratislava, momenteel verantwoordelijk voor de Cayenne, ook de elektrische versie van de grote SUV zal mogen produceren.
>> Lees ook – Porsche gaat twee Macan-generaties tegelijkertijd aanbieden
Audi zal zich ook ontfermen over de assemblage van zijn grote middenklasser A6 die vanaf volgend jaar in de fabriek van Neckarsulm, in Duitsland, van de band rolt. Bij Volkswagen zal de historische fabriek van Wolfsburg vanaf 2023 de enige Europese site worden voor de productie van de elektrische compacte middenklasser ID.3, die voorlopig in Zwickau wordt gemaakt.
Nog een ander land dat baat ondervindt bij de reorganisatie, is Spanje. De Seat-fabriek in Martorell zal verschillende elektrische modellen voor de groep produceren, afhankelijk van stimuleringsmaatregelen van de overheid. De site van Pamplona neemt de productie van elektrische SUV's over en is daarnaast kandidaat voor de bouw van de kleine elektrische voertuigen, die ID.1 en ID.2 zullen heten.
België uit de boot?
Deze herverdeling van de kaarten levert de Audi-fabriek in Vorst geen goede hand op. Verwacht werd dat het de productie van de Audi Q4 e-Tron zou krijgen als aanvulling op de Q8 e-Tron – die de huidige e-Tron en e-Tron Sportback opvolgt. De Belgische vestiging moet zich tevredenstellen met enkel de grootste van die twee. Dat betekent minder productievolume en dus een herziening van de uitbreidingsplannen.
Hoewel de Volkswagen-groep verwacht dat elektrische voertuigen in 2026 ongeveer 25% van de totale productie zullen uitmaken, in vergelijking met de huidige 5-6%, beperkt de toewijzing van één enkel topmodel aan zijn Belgische fabriek de vooruitzichten voor die laatste. En dat terwijl een nieuwe ultramoderne site in de buurt van Wolfsburg wordt opgetrokken om het volledig elektrische vlaggenschip van het merk VW te produceren dat de codenaam Trinity draagt. Dat model krijgt autonome rijtechnologie dat de achterstand op Tesla moet inhalen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!