Honda heeft al een waterstofauto op de markt gebracht, de Honda Clarity. Maar de Japanse constructeur wil deze technologie naar een hoger niveau tillen en heeft samen met General Motors een nieuw systeem ontwikkeld dat goedkoper en duurzamer is en bredere toepassingen mogelijk maakt. Honda is van plan deze nieuwe generatie brandstofcellen op waterstof te gebruiken in zijn eigen brandstofcel-elektrische voertuigen (FCEV's), maar ook in lichte bedrijfsvoertuigen, vrachtwagens en werfmachines. Het zal ook mogelijk zijn om deze Fuell Cell-technologie te gebruiken voor bijvoorbeeld elektriciteitsunits.
LEES OOK – 3 vragen aan Kotaro Yamamoto, Honda Technical Advisor
60.000 per jaar in 2030
In eerste instantie is Honda van plan dit waterstofbrandstofcelsysteem tegen 2025 a rato van 2.000 exemplaren per jaar te produceren en vervolgens het tempo te verhogen tot een doelstelling van 60.000 stuks per jaar tegen 2030. Vergeleken met de generatie die in de Honda Clarity wordt gebruikt, zou deze nieuwe brandstofceltechnologie, die samen met GM is ontwikkeld, twee keer zo duurzaam zijn – goed voor de koolstofafdruk – terwijl de productie ervan meer dan 60% goedkoper is. De gekozen locatie is de PMC-fabriek (Performance Manufacturing Center) in Ohio (VS) waar tot nu toe de Honda/Acura NSX werd geproduceerd.
Naast de Honda Clarity wil de Japanse constructeur in 2024 ook een FCEV-variant van zijn SUV CR-V op de markt brengen. Die laatste zou alleen in de VS worden verkocht vooraleer de technologie mogelijk wordt uitgerold naar de volgende generatie van Honda's gezins-SUV.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!