Wegens brandgevaar, dat niet opgelost raakte door een software-update, moet Hyundai wereldwijd 82.000 elektrische wagens terugroepen. Hyundai is ervan overtuigd dat het probleem - op zijn minst gedeeltelijk - verband houdt met een defect in de door LG geproduceerde batterijen en heeft met zijn Koreaanse leverancier een regeling getroffen om 70 procent van de totale kosten, die op 900 miljoen dollar worden geraamd, te dekken.
LG primair verantwoordelijk
Als Hyundai LG Energy Solution in deze zaak niet publiekelijk had beschuldigd, had de Koreaanse chemiereus getracht zich van elke verantwoordelijkheid te ontdoen om te voorkomen dat het de kosten volledig of gedeeltelijk op zich zou moeten nemen als gevolg van deze massale recall van meer dan 80.000 EV's van Hyundai. Uiteindelijk is er een overeenkomst gesloten tussen de constructeur en zijn leverancier in een verdeling van de aansprakelijkheid van 30% voor Hyundai en 70% voor LG. Deze verhoudingen lijken aan te tonen dat de hoofdverantwoordelijkheid bij de fabrikant van de batterijcellen ligt en dat het probleem dus meer met hardware dan met software te maken had.
De door de terugroepactie getroffen modellen zijn geproduceerd tussen november 2017 en maart 2020, wat impliceert dat nieuwe modellen zoals de Ioniq 5 van Hyundai of de toekomstige Kia EV6 niet getroffen zijn. Het is nog niet duidelijk op welke termijn de getroffen batterijen vervangen zullen worden. Voor Europese klanten moet contact worden opgenomen met de dealer voor een afspraak. We zullen binnenkort meer informatie delen met betrekking tot de terugroepactie in België.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!