De Hyundai-groep wil flink uitpakken en Toyota het vuur aan de schenen leggen op het domein van hybrides, oplaadbare hybrides en elektrische auto's. Het huidige gamma biedt al dergelijke auto's aan, zoals de hybride Kia Optima en de Soul EV, maar de catalogus gaat in de loop van dit jaar nog aangevuld worden met de Niro, en bij Hyundai, met de hybride Tucson en – vooral – de Ioniq. In Europa mogen we ook de Hyundai ix35 FCEV op waterstof niet vergeten.
26 modellen
Autonews geeft aan dat de Koreaanse groep 12 hybrides, 6 plug-inhybrides, 2 elektrische auto's en 2 waterstofauto's wil lanceren tegen 2020, verdeeld over Hyundai en Kia samen. Het zou in totaal om 26 nieuwe modellen gaan; van 4 modellen is nog niet geweten in welke categorie ze thuishoren. Met dit offensief wil de groep 's werelds nummer twee ter zake worden, na Toyota.
Tijd
Het strategische plan toont in ieder geval aan dat de Koreanen snel hun tekortkomingen hebben weten te boven te komen. Nog maar tien jaar geleden beschikten ze noch over de expertise, noch over competente ingenieurs om te kunnen rivaliseren met Toyota wat hybride auto's betreft. Sinds 2010 evolueren de dingen razendsnel met de komst van de Sonata en de Optima hybrides (afhankelijk van de markten) en voornamelijk van de Kia Soul EV en de Hyundai ix35 FCEV.
Batterijen
Voor de krachtinspanningen tegen 2020 zal er een bevoorradingsketen opgezet moeten worden voor de batterijen en de motoren. Om de kosten te verlagen hebben de teams van Hyundai ervoor gekozen om de verschillende technieken zoveel mogelijk te beperken. Zo zullen de elektromotoren allemaal dezelfde diameter hebben en zullen hun sturingen gebruikmaken van gestandaardiseerde circuits. De bedoeling is dat de ‘groene’ wagens vanaf 2020 winstgevend worden…
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!