Hoe minder onderdelen, hoe beter. Toch als het om de assemblage van een moderne wagen gaat, want zo verlaag je de productiekosten en verhoog je de structurele stijfheid. En dat is meteen wat Idra doet met de Giga Press. En dat had Tesla snel in de smiezen. Nu kijkt iedereen naar elkaar, dus hebben ook Ford en Hyundai zo'n Giga Press van Idra besteld. En ook Volvo zou verregaande interesse hebben...
Dan hebben we het in de eerste plaats over de Idra Giga Press 6100, die Tesla toelaat om het chassis te beperkten tot drie onderdelen: vooronderstel, achteronderstel en batterijpakket. Dat is niet alleen eenvoudiger en goedkoper, maar ook een stuk sneller. Een zestal Giga Press-machines zouden tot 500.000 auto's per wagen kunnen assembleren.
Tesla Cybertruck
Ford zou interesse hebben in de Idra Giga Press 6100, die bestemd in een eerste fase voortal bestemd zou zijn voor onderzoek- en ontwikkelingswerk voor de site in Detroit. Daarbij wordt nagegaan wat de voordelen van deze technologie zouden kunnen zijn voor de Amerikaanse autoconstructeur. Hyundai kijkt eerder naar de nieuwe Idra Giga Press 9000, die Tesla gaat gebruiken voor de assemblage van de Cybertruck. En waarin ook Volvo interesse zou hebben.
Idra heeft intussen als 25 exemplaren van de Giga Press 6100 verkocht, waarvan er intussen 21 geleverd zijn.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!