De samenwerking tussen Daimler (het moederhuis van Mercedes) en de alliantie Renault-Nissan begon in april 2010. Dat vertaalde zich onder meer in diverse gemeenschappelijk gebouwde modellen, zoals de Smart Forfour en de Renault Twingo, de Mercedes A-Klasse/GLA en de Infiniti Q30/QX30 (op basis van het MFA-platform), een toekomstige Mercedes pick-up op basis van een Nissan of de komst van Renault-diesels onder de kap van sommige Mercedes-modellen. Beiden hebben ook samen een fabriek betaald in Mexico.
Maar Nissan heeft beslist dat zijn luxedochtermerk Infiniti niet langer Mercedes-platformen zal gebruiken voor zijn toekomstige modellen. “De Japanse groep heeft ervoor gekozen niet verder te gaan en geen gebruik te maken van het platform MFA2, een door Daimler gemoderniseerde architectuur die ze samen hebben gefinancierd, omdat de verkoopcijfers en de prijzen van Infiniti nog steeds niet een vergelijkbaar niveau hebben gehaald met de kostprijs van de onderdelen van het nieuwe platform”, zo meldden bronnen aan het persagentschap Reuters.
Geen Q40 meer
De beslissing van Nissan zal uiteraard gevolgen hebben voor het productplan van Infiniti. We weten bijvoorbeeld al dat de voor 2018 geplande lancering van de toekomstige compacte auto Q40 op Mercedes-basis is afgelast. Ook de productie in de gemeenschappelijke Mexicaanse fabriek van Nissan en Mercedes zou onder deze beslissing kunnen lijden, temeer omdat de verkiezing van Donald Trump, die ermee dreigt om in Mexico gebouwde auto’s die naar Amerika worden uitgevoerd zwaar te gaan belasten, nog meer stokken in de wielen heeft gestoken. Maar tegelijk zegt Infiniti wel dat andere projecten met Mercedes nog gewoon doorgaan. De toekomst zal het uitwijzen…
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!