Het is geen geheim dat General Motors nog steeds probeert een stukje Europees marktaandeel te veroveren met zijn eigen merken (Cadillac, Chevrolet, Buick en GMC), na de teloorgang van Saab en de verkoop van Opel aan PSA/Stellantis. En hoewel je de Cadillac XT4 kan kopen in Europa, heeft het Amerikaanse concern nog geen stabiele basis opgebouwd om klanten te beginnen lokken van bij de Europese en Aziatische merken. Een stap in die richting wordt gemaakt door de oprichting van een Europese designstudio in het Verenigd Koninkrijk, die zal geleid worden door ex-JLR-designhoofd Julian Thomson.
Europese invloed
Thomson, die in 2019 het stokje overnam van Ian Callum - die sindsdien een eigen designhuis heeft opgericht - maar in 2021 de Britse constructeur alweer verliet, mag dus een Europese "invloed" uitoefenen op het design van GM, in een poging de Amerikaanse modellen meer wereldwijd inzetbaar te maken, zeker nu de autowereld verschuift naar EV's, waar Europa vrij kieskeurig in is. Thomson vertelt aan Autocar dat hij al sinds januari de haalbaarheid onderzoekt van een dergelijke studio, wat nu bevestigt lijkt met een officiële aankondiging.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!