Voor de Torres EVX - de elektrische versie van Ssangyongs laatste worp (letterlijk en figuurlijk gezien die EVX bij ons ook als eerste een KGM-logo zal dragen) - bundelden beide merken al eens de krachten. En dat smaakt dus klaarblijkelijk naar maar.
In een vandaag ondertekende intentieverklaring willen BYD en KG Mobility dan ook samen timmeren aan de toekomst. Of juister: BYD verklaart zich bereid zijn batterijtechnologie ook morgen nog te willen verkopen aan de Koreanen. De Chinezen zijn al de grootste producent van geëlektrificeerde wagens (hybrides + EV's), een koppositie die ze niet alleen hebben bereikt maar ook makkelijk kunnen handhaven zonder de Koreanen. Mocht je je dus afvragen voor wie deze deal écht van belang is...
Voornamelijk dus, zij het niet volledig. In het samenwerkingsakkoord wordt ook gewag gemaakt van hybride-aandrijvingen - zowel zelfopladende als plug-in - een ontwikkeling waar beide merken een evenwaardig aandeel in zouden hebben. De eerste uitkomst daar laat trouwens evenmin lang op zich wachten: in 2025 krijgt - alweer - de Torres er een hybridevariant bij.
Zoals al gezegd, is die kennisdeling vooral voor KG Mobility van belang. Het nieuwbakken merk hoopt met de steun van BYD een feniks te doen verrijzen uit de as van Ssangyong. Met de Torres en zijn verwachte ecologisch meer verantwoorde varianten lijken alvast de fundamenten te liggen tot een eventueel succes.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!