Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Laatste Fiat Punto is van de band gelopen

Geschreven door Olivier Duquesne op 04-08-2018

De Fiat Punto kwam in 1993 op de markt, maar gaat nu op pensioen. Het huidige model is de derde generatie, die al uit 2005 stamt. De Punto is een monument uit de Italiaanse industriële geschiedenis.

De Auto van het Jaar 1995, de Fiat Punto, bestaat niet meer. Zoals aangekondigd neemt Fiat afscheid van een van zijn speerpuntmodellen. De laatste auto werd op 27 juli geassembleerd in Melfi, een fabriek die oorspronkelijk enkel voor de Punto was bedoeld (en bijna één miljoen Lancia’s Y en Ypsilon) maar waar vandaag ook de Fiat 500X en Jeep Renegade van de band lopen. De toekomst van de site is in elk geval verzekerd. Maar niet alle Punto’s kwamen uit Melfi. De allereerste exemplaren zijn gebouwd in de Siciliaanse fabriek van Termini Imerese, omdat de fabriek in Melfi nog niet klaar was. Het succes was destijds zo groot dat Fiat een tijdelijke lijn moest starten in Mirafiori. Er zijn ook Punto’s gemaakt in het Servische Kragujevac. Zij werden verkocht onder de naam Zastava Z10 tot in 2009, en daarna tot 2011 als Punto Classic.

Meerdere namen

De geschiedenis van het model begon in 1993 met de eerste generatie. De tweede generatie kwam logischerwijze in 1999 en de derde in 2005. Sindsdien gebeurde er niet veel meer, met uitzondering van een paar nieuwe identiteiten. Fiat dacht namelijk dat het verstandig was om de Punto een paar keer een andere naam te geven. In 2004 heette hij Grande Punto zodat de oude generatie gewoon verder kon worden verkocht, die in 2003 nog een facelift had gekregen onder de naam Punto. In 2009 bracht Fiat de Punto Evo op de markt, een hertekende Grande Punto, terwijl de eerste Grande Punto nog gewoon verder deed… In 2012 keerde het merk dan terug naar de oorspronkelijke naam voor de modelevolutie die tegelijk de Grande Punto en de Punto Evo moest vervangen. Zo liep eind juli dus wel degelijk een “Punto” van de band.

9 miljoen

De “Italiaanse Polo” was een echt succesnummer ondanks zijn verschillende naamsveranderingen. De (Grande) Punto (Evo) wist vooral Europese automobilisten te verleiden. Fiat bouwde 3,42 miljoen exemplaren van de eerste generatie, 2,96 miljoen van de tweede en, tot slot, 2,67 miljoen van de laatste reeks. Tussen 1993 en 2018 werden er dus in totaal 9,05 miljoen van gemaakt. Deze Italiaanse berline is met andere woorden echt belangrijk geweest voor de geschiedenis van het Turijnse merk.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten