In een interview met het tijdschrift Car heeft Jean-Marc Gales, de CEO van Lotus (dat onlangs is overgenomen door de Chinese groep Geely), de toekomstplannen van het merk uit de doeken gedaan. Voor het eerst sinds de lancering van de Evora in 2009 komen er nog eens twee nieuwe modellen naar het gamma. In 2020 mogen we namelijk 2 sportwagens verwachten. De ene wordt een beperkte reeks die volledig is gericht op circuitgebruik. Hij krijgt een structuur in koolstofvezel. De andere wordt eerder een instapmodel en gebruikt een evolutie van het huidige chassis in aluminium, dat voor Gales nog steeds een referentie is qua efficiëntie en lichtheid. In 2022 begeeft Lotus zich echter op onbekend terrein, want dan brengt het een SUV op de markt.
Efficiëntie
De nieuwe Lotus-modellen blijven efficiënt en gestroomlijnd, zo belooft de CEO. Maar ze worden veel praktischer. Vooral in- en uitstappen moet gemakkelijker worden. Lotus kan voortaan rekenen op de leveranciers van Geely, vooral dan voor technologie. Zo zouden we zelfs een motor kunnen vinden die is afgeleid van een Volvo-blok. Maar een hybride omschakeling is uitgesloten. Gales is ondubbelzinnig: voor optimale efficiëntie heeft een sportwagen maar één motor nodig. Die mag dan wel op fossiele brandstoffen werken… of op elektriciteit.
Aanwerving
De twee nieuwe sportwagens en de SUV maken dat Lotus gaat aanwerven en investeren. De constructeur wil in 2019 zijn jaarlijkse productie opkrikken tot 3.000 auto’s, tegenover 1.600 in 2017. Dat vereist een “miljoeneninvestering” in de fabriek. Bovendien moeten de teams worden uitgebreid. Vandaag stelt het merk 800 mensen te werk. Tegen het eind van het jaar moeten er 300 bijkomen, waarvan 250 ingenieurs.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!