Mazda is altijd al een buitenbeentje geweest - denk maar aan de introductie van de dikke diesel in de Mazda CX-60 3.3 Skyactiv-D. En binnenkort brengen ze ook de wankelmotor opnieuw tot leven. Op 22 juni 2023 startte de fabriek in het Japanse Hiroshima immes met de productie van een gloednieuwe rotormotor, die als range extender zal fungeren in de nieuwe Mazda MX-30 R-EV.
Die nieuwe wankelmotor heeft een compleet andere configuratie dan de rototatiemotoren die Mazda in het verleden gebruikte, zoals in de RX-7 die in 1981 de 24 Uur van Francorchamps of de 787 B die in 1991 de 24 Uur van Le Mans zegevierend afsloot. De voor de Mazda MX-30 R-EV ontwikkelde wankelmotor heeft een cilinderinhoud van 830 cc en ontwikkelt 75 pk bij 4.500 toeren per minuut.
Belgische prijs en leveringen Mazda MX-30 R-EV
De rototiemotor heeft geen aandrijffunctie, maar wordt gebruikt als range extender voor de slechts 17,8 kWh grote batterij van de Mazda MX-30 R-EV. Zo wordt het erg beperkte rijbereik van de kleine SUV opgetrokken tot een beduidend interessantere 680 kilometer, waarvan er zo'n 85 km in puur elektrische EV-modus afgelegd kunnen worden.
De Mazda MX-30 R-EV die begin dit jaar zijn wereldpremière beleefde op het Autosalon van Brussel zou nog in de loop van 2023 bij de Belgische dealers moeten staan. Het prijskaartje van de versie met wankelmotor is identiek aan de 100% elektrische MX-30 en bedraagt 37.070 euro.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!