Samenvatting toekomststrategie Mazda
- eLean Asset Strategy: bezuinigen op EV-ontwikkeling, optimalisatie bestaande middelen
- Monozukuri Innovation 2.0: flexibele productie BEV en ICE
- Skyactiv-Z: nieuwe generatie bijzonder efficiënte benzinemotoren (Euro 7)
- Elektrische SUV op 6e-basis én ontwikkeling eigen EV-platform (2027)
Er zijn een heleboel automerken die de EV-switch verkeerd hebben ingeschat, waardoor ze soms pijnlijke besparingen moeten doorvoeren om hun toekomst veilig te stellen. Mazda keek die kat liever uit de boom. Met eerst de MX-30 en onlangs de 6e voegden ze wel een elektrische auto's aan het gamma toe, maar intussen bleven de Japanners wel investeren in verbrandingsmotoren. En ook de komende jaren speelt Mazda liever op veilig.
Vermijden van financiële risico's
Met zijn Lean Asset Strategy kiest Mazda voor een pragmatische aanpak. In plaats van zwaar te investeren in nieuwe productiefaciliteiten, optimaliseert de constructeur zijn bestaande middelen. Dit zorgt voor de broodnodige flexibiliteit die nodig is om te voldoen aan veranderende milieuregels en klantbehoeften, zonder enorme financiële risico’s. Het aanvankelijk begrote EV-ontwikkelingsbudget wordt zelfs verlaagd.
De plannen om een eigen batterijfabriek uit de grond te stampen, wordt dan ook opgeborgen. Daarvoor zoekt Mazda nu samenwerkingsakkoorden met externe partners. Ook voor de ontwikkeling van zijn toekomstige EV's kijken de Japanners naar andere merken: net zoals de Mazda 6e zou de binnenkort verwachte elektrische SUV op de technische fundamenten van het Chinese Changan bouwen. Alweer met het oog op kostenbeparingen.
Binnen dat kader dan je ook de zogenoemde Monozukuri Innovation 2.0 bezien, een productiesysteem waarbij de elektrische van dezelfde productielijn rollen dan de thermische modellen. In vergelijking met een specifieke EV-productiesite zou dat de investeringskosten met 85% beperken én de productietijd met 80% reduceren. Die aanpak stelt Mazda in staat om zich snel aan te passen aan de marktvraag zonder dure, rigide infrastructuur.
Skyactiv-Z: nieuwe generatie verbrandingsmotoren
Ondanks de focus op elektrificatie blijft Mazda zijn verbrandingsmotoren verfijnen. De Skyactiv-Z- technologie voldoet aan de strengste emissienormen en biedt tegelijkertijd betere prestaties voor een verhoogde efficiëntie. De eerste concrete toepassing staat op de planning voor 2027, met de nieuwe Mazda CX-5.
Hoewel die Skyactiv-Z ontwikkeld werd voor een viercilindermotor met een cilinderinhoud van 2,5 liter, zouden ook de zespitters van die nieuwe technologie profiteren. De wankelmotoren blijven behouden, weliswaar als range extender - voor de nieuwe MX-5, misschien?. En er is ook sprake van nieuwe hybridetechnologie, waarvoor Mazda zou samenwerken met Toyota.
Intussen werkt Mazda wel aan een eigen EV-platform, wat in de loop van 2027 moet leiden tot een eerste volledig in-house ontwikkelde EV. Die zal in Japan geproduceerd, maar wereldwijd verkocht worden. Daarvoor wordt gekozen voor een modulaire architectuur die compatibel is met verschillende generaties en types batterijen én elektromotoren, zodat er voldoende flexibiliteit blijft voor toekomstige ontwerpen.
Met een pragmatische aanpak probeert Mazda zich te wapenen tegen de razendsnel veranderende auto-industrie. Slimme samenwerkingsakkoorden moeten de kosten onder controle houden, zonder de eigenheid van het merk te grabbel te gooien.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!