We vernamen onlangs dat Mazda zijn eerste plug-inhybride voertuig (PHEV) binnen de komende vijf jaar zal lanceren. Een ommekeer voor het merk dat tot op heden te vuur en te zwaard altijd interne verbrandingsmotoren heeft verdedigd. Het betekent evenwel niet omdat de elektrische auto er zal komen, dat hij het einde inluidt van de benzine- en dieselmotoren. Dat is wat Kiyoshi Fujiwara, directeur van de afdeling R&D bij Mazda, heeft verklaard.
Plug-inhybride
De man liet weten dat Mazda een plug-inhybride zal lanceren, maar niet voor 2021 wegens de steeds strenger wordende regelgevingen in verband met CO2-uitstoot. En dat de auto zal werken met een boordspanning van 48 volt, die allicht de nieuwe norm zal zijn.
Geen Galaxy Note 7
Fujiwara gaf eveneens aan dat het zeer ingewikkeld was om het vermogensbeheer voor elektrische regeleenheden te ontwikkelen en hij grapte dat het merk zijn tijd zou nemen omdat het geen 'Galaxy Note 7' wil zijn, waarmee hij verwees naar de smartphones van Samsung die problemen gekend hebben met hun batterijen.
Nog steeds benzine
De komst van elektrische auto's zal evenwel de ontwikkeling van benzine- en dieselmotoren geen halt toeroepen – die steeds meer naar de homogeniteit van het mengsel zal neigen – terwijl het gebruik van nieuwe materialen zoals koolstof het gewicht van de modellen nog naar beneden zal halen, zoals voorzien voor de toekomstige MX-5.
50 procent beter
Al die aanpassingen zouden de energetische efficiëntie met de helft moeten verbeteren tegen 2020. Die datum zal ook samenvallen met de komst van de SkyActiv2-technologie.
![](https://static.moniteurautomobile.be/imgcontrol/images_tmp/clients/moniteur/c70-d70/content/medias/images/divers/default-medium.jpg)
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!