De coronapandemie hakte er zwaar in bij McLaren, dat in 2023 daarom geen andere uitweg zag dan een aantal van zijn kroonjuwelen – het departement Applied Technologies, zijn collectie racewagens, het Technology Centre, enzovoort – van de hand te doen. Tegelijk wist het merk 450 miljoen pond (ongeveer 525 miljoen euro) op te halen bij zijn aandeelhouders.
Door een grote reorganisatie bij de aandeelhouders neemt de grootste onder hen, de Bahrain Mumtalakat Holding Company, nu de volledige controle over de hele McLaren-groep over. Anders gezegd: de McLaren Group is voortaan een Bahreins bedrijf dat vanuit Groot-Brittannië actief is.
Investeren in de toekomst
Dankzij deze nieuwe kapitaalsinjectie kan de McLaren Group – waarvan de auto-afdeling Sports Cars kampt met een chronisch rentabiliteitsprobleem – de toekomst serener tegemoet zien, en investeren in zijn producten en technologieën. “Al gaat tegelijk ook de zoektocht naar mogelijke technische samenwerkingsakkoorden met partners uit de sector voort”, zo vertelt Paul Walsh, voorzitter van de McLaren Group.
Zopas onthulde McLaren nog maar de Artura Spider, samen met een facelift voor de coupévariant van de sportieve plug-inhybride uit Woking. Maar ook voor McLaren oogt de toekomst elektrisch. Zo zou nog in 2024 een hybride opvolger voor de hypercar P1 (uit 2012) het daglicht moeten zien. Nog in de pijplijn: de eerste SUV van het merk, die uitsluitend volledig elektrisch zal worden aangedreven.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!