Mercedes heeft zich tot doel gesteld om tegen 2030 een (bijna) uitsluitend elektrisch gamma aan te bieden. Om dat te bereiken wil de constructeur uit Stuttgart zijn transitie intensiveren door zijn EV-aanbod op korte termijn uit te breiden. Daarbij hoort een investering van een miljard euro in zijn fabrieken wereldwijd om vanaf 2024 een verhoogde productiecapaciteit te hebben voor batterijen, EV-transmissiecomponenten en aandrijfassen. De betrokken sites bevinden zich voornamelijk in Europa en in China.
LEES OOK – Mercedes gaat van EV First naar EV Only
Wereldwijd
Met name de fabrieken in Untertürkheim en Kamenz in Duitsland en de fabriek in Beijing in China zullen batterijen assembleren voor modellen op basis van de MMA- en MB.EA-platformen, en naar verwachting zal daar een fabriek in Kölleda bijkomen, die wacht op financiële steun van de lokale overheid. Bovendien zullen Untertürkheim en Beijing, evenals de Roemeense fabriek in Sebes, elektrische aandrijfeenheden produceren. Untertürkheim blijft de spil van deze mondiale opzet, omdat het ook assen en elektrische componenten zal assembleren, net als de site in Hamburg (Duitsland).
LEES OOK – Mercedes: meer luxe, minder A-Klasse
De eigenlijke assemblage van de auto's wordt verdeeld in drie "voertuigcategorieën": de topmodellen (AMG.EA-platform, Maybach, Mercedes-AMG) in Sindelfingen (Duitsland), de ‘gewone’ luxemodellen (E-Klasse, C-Klasse enzovoort) in Bremen (Duitsland) en Kecskemet (Hongarije) en de instapmodellen (A-Klasse en co) in Rastatt (Duitsland) en Kecskemet.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!